Bild1-LKW-Uebergabe_SCANIA__c_VERBIO

Zabiják spalovacích motorů Diess připouští významnou roli bioCNG

pátek, 11. června 2021, 15:24

Celý koncern VW vyrobí ročně zhruba 10 mil. osobních vozidel. Koncernový šéf Herbert Diess spustil před relativně krátkou dobou ofenzivu elektrických aut a všichni čekají, co tento krok přinese VW a jak to přispěje k ochraně životního prostředí.

Do skupiny VW patří také společnosti vyrábějící nákladní automobily a autobusy Scania či Man. Roční produkce (cca 250 000 ks) těchto vozidel vyprodukuje zhruba srovnatelné množství CO2 jako roční produkce celého koncernu v osobních automobilech.

Jak připouští Herbert Diess, elektrifikace nákladních vozidel bude potřebovat ještě čas. Jednou z možností je využití alternativních paliv, především biometanu (bioCNG). V produkci autobusů MAN a Scania jsou CNG motory již dávno praxí, Scania nabízí CNG a LNG verze i v nákladních vozidlech. “Dokud jsou na trhu potřebné produkty a infrastruktura, mohou biopaliva přispět k redukci emisí CO2 produkovaných při přepravě zboží,” připouští známý zastánce elektromobility Diess.

Mezi průkopníky využívání CNG v dopravě můžeme v ČR zařadit například společnost Santa Trans, známá jako výhradní přepravce společnosti Kofola, která využívá k distribuci CNG vozy Scania. Vozy mají nižší provozní náklady, jsou tišší a emitují výrazně nižší úrovně škodlivin. V okamžiku, kdy natankují biometan, jezdí téměr z hlediska emisí CO2 neutrálně.

Již nyní některé plynárenské společnosti provozující CNG stanice nabízejí na svých stanicích bioCNG (biometan), aktivní je zejména E.ON, další se přidávají či plánují podíl biometanu v následujících měsících. „Také Bonett upravuje svůj obchodní přístup a investiční strategii tak, aby mohl všechny zájemce o biometan uspokojit, nejlépe z vlastních zdrojů,“ upozorňuje jeho šéf Václav Holovčák.