5 důvodů proč jezdit na CNG
čtvrtek, 26. dubna 2012, 20:05
1. Ušetříte za palivo
- nejlevnější palivo na trhu (nulová spotřební daň)
- jezdíte za ekvivalent 1 litru benzínu, což vychází na 1 - 1,30 Kč/km
- osvobození od silniční daně
2. Pohladíte přírodu
- do zemního plynu se nepřidávají žádná karcinogenní aditiva
- spaliny neobsahují oxid siřičitý
- snížení emisí CO2 o 20 - 25%
3. Pořízení vozu se výrazně neprodraží
- ceny nových vozů na CNG jsou téměř srovnatelné s běžnými
- vybrané leasingové společnosti poskytují dokonce slevu
- návratnost (zejména u firemních flotil) se pohybuje v rozmezí 2 - 3 let
4. Vychutnáte si tichou jízdu
- plynové agregáty mají tišší chod
- až o 40% vně vozidel
- až o 60% uvnitř
5. Tankujete pohodlně
- síť čerpacích stanic v ČR roste meziročně v desítkách procent
- díky domácím plnícím stanicím můžete tankovat v pohodlí domova
- hustá a stále rostoucí síť čerpacích stanic v západní Evropě (Itálie, Německo, Rakousko, apod.)
Víte o dalším důvodu pro CNG? Napište nám!
Další důvody (zaslané našimi čtenáři):
- Bezpečnost - CNG vozidla jsou bezpečnější než vozidla na LPG nebo na klasické kapalné pohonné látky.
- CNG je moderní palivo - žádné jiné alternativní palivo nemá na světě přes 16,2 mil. uživatelů. Díky tomu, že je to palivo ekologické a šetří se jím zásoby ropy, má velikou budoucnost.
- Univerzální pohon - CNG se dá využít v osobní, užitkové, nákladní, komunální dopravě, ale i pro vlaky, lodě, letadla, sekačky na trávu, rolby na úpravu ledu, vysokozdvižné vozíky, tahače, traktory, karavany, ad.
Jaký je rozdíl mezi LPG a CNG?
LPG (liquid petroleum gas - kapalný ropný plyn) je vedlejším produktem při těžbě a zpracování ropy. V nádržích vozidel je v kapalném skupenství, je těžší než vzduch, tedy při případném úniku nedojde k samovolnému odvětrání. Z tohoto důvodu je zakázán vjezd do podzemních garáží. Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty.
Výhody
- velká síť čerpacích stanic (cca 800) a servisů/přestavců
- méně nákladná přestavba (20-30 tis. Kč dle typu motoru), hodící se pro benzínové motory i s menším ročním projezdem km
- úspory cca 40% oproti benzínu
- možnost umístění nádrže do prostoru rezervy bez omezení zavazadlového prostoru a při zachování původní nádrže
Nevýhody
- proměnlivá kvalita plynu
- litrová spotřeba LPG oproti benzínu vyšší
- ekonomicky vychází pouze při přechodu z benzínových verzí na LPG, přechod z provozování naftové verze na LPG nepřináší úspory
- není možné produkovat jako obnovitelný zdroj
CNG / BioCNG (compressed natural gas - stlačený zemní plyn či biometan) je zemní plyn či biometan (zemní plyn vyrobený z obnovitelných zdrojů či odpadů) stlačený zpravidla na min 200 bar. V nádržích vozidel je v plynném skupenství, je lehčí než vzduch, tedy při případném úniku dojde k samovolnému odvětrání. Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty a jsou i o desítky procent nižší než u LPG.
Výhody
- stálá kvalita plynu s ekvivalentem oktanového čísla 130 ovlivňující příznivě tichý chod motoru
- úspory cca 60% oproti benzínu, 40% oproti naftě
- nabídka originálně upravených vozů na CNG bez záboru zavazadlového prostoru
- možnost přechodu nákladní a autobusové dopravy na CNG s výrazným ekonomickým efektem s využitím továrně upravených CNG verzí
- možnost výroby BioCNG z odpadů (čističky odpadních vod, skládky, kejda) a z obnovitelných zdrojů (kukuřice, tráva)
Nevýhody
- menší síť čerpacích stanic (cca 45 v roce 2012), je možno eliminovat vlastním plněním (informujte se u nás o možnosti pronájmu plnícího zařízení)
- nákladná přestavba cca 40 tis. Kč díky tlakovým lahvím se záborem části zavazadlového prostoru
- řídká servisní síť
- vyšší náklady na pořízení továrně upravené CNG verze (o cca 50 tis. Kč pro srovnatelný výkon)