5 důvodů proč jezdit na CNG

čtvrtek, 26. dubna 2012, 20:05

1. Ušetříte za palivo

  • nejlevnější palivo na trhu (nulová spotřební daň)
  • jezdíte za ekvivalent 1 litru benzínu, což vychází na 1 - 1,30 Kč/km
  • osvobození od silniční daně

2. Pohladíte přírodu

  • do zemního plynu se nepřidávají žádná karcinogenní aditiva
  • spaliny neobsahují oxid siřičitý
  • snížení emisí CO2 o 20 - 25%

3. Pořízení vozu se výrazně neprodraží

  • ceny nových vozů na CNG jsou téměř srovnatelné s běžnými
  • vybrané leasingové společnosti poskytují dokonce slevu
  • návratnost (zejména u firemních flotil) se pohybuje v rozmezí 2 - 3 let

4. Vychutnáte si tichou jízdu

  • plynové agregáty mají tišší chod
  • až o 40% vně vozidel
  • až o 60% uvnitř

5. Tankujete pohodlně

  • síť čerpacích stanic v ČR roste meziročně v desítkách procent
  • díky domácím plnícím stanicím můžete tankovat v pohodlí domova
  • hustá a stále rostoucí síť čerpacích stanic v západní Evropě (Itálie, Německo, Rakousko, apod.)

Víte o dalším důvodu pro CNG? Napište nám!

Další důvody (zaslané našimi čtenáři):

  • Bezpečnost - CNG vozidla jsou bezpečnější než vozidla na LPG nebo na klasické kapalné pohonné látky.
  • CNG je moderní palivo - žádné jiné alternativní palivo nemá na světě přes 16,2 mil. uživatelů. Díky tomu, že je to palivo ekologické a šetří se jím zásoby ropy, má velikou budoucnost.
  • Univerzální pohon - CNG se dá využít v osobní, užitkové, nákladní, komunální dopravě, ale i pro vlaky, lodě, letadla, sekačky na trávu, rolby na úpravu ledu, vysokozdvižné vozíky, tahače, traktory, karavany, ad.

Jaký je rozdíl mezi LPG a CNG?

LPG (liquid petroleum gas - kapalný ropný plyn) je vedlejším produktem při těžbě a zpracování ropy. V nádržích vozidel je v kapalném skupenství, je těžší než vzduch, tedy při případném úniku nedojde k samovolnému odvětrání. Z tohoto důvodu je zakázán vjezd do podzemních garáží. Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty.

Výhody

  • velká síť čerpacích stanic (cca 800) a servisů/přestavců
  • méně nákladná přestavba (20-30 tis. Kč dle typu motoru), hodící se pro benzínové motory i s menším ročním projezdem km
  • úspory cca 40% oproti benzínu
  • možnost umístění nádrže do prostoru rezervy bez omezení zavazadlového prostoru a při zachování původní nádrže

Nevýhody

  • proměnlivá kvalita plynu
  • litrová spotřeba LPG oproti benzínu vyšší
  • ekonomicky vychází pouze při přechodu z benzínových verzí na LPG, přechod z provozování naftové verze na LPG nepřináší úspory
  • není možné produkovat jako obnovitelný zdroj

CNG / BioCNG (compressed natural gas - stlačený zemní plyn či biometan) je zemní plyn či biometan (zemní plyn vyrobený z obnovitelných zdrojů či odpadů) stlačený zpravidla na min 200 bar. V nádržích vozidel je v plynném skupenství, je lehčí než vzduch, tedy při případném úniku dojde k samovolnému odvětrání. Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty a jsou i o desítky procent nižší než u LPG.

Výhody

  • stálá kvalita plynu s ekvivalentem oktanového čísla 130 ovlivňující příznivě tichý chod motoru
  • úspory cca 60% oproti benzínu, 40% oproti naftě
  • nabídka originálně upravených vozů na CNG bez záboru zavazadlového prostoru
  • možnost přechodu nákladní a autobusové dopravy na CNG s výrazným ekonomickým efektem s využitím továrně upravených CNG verzí
  • možnost výroby BioCNG z odpadů (čističky odpadních vod, skládky, kejda) a z obnovitelných zdrojů (kukuřice, tráva)

Nevýhody

  • menší síť čerpacích stanic (cca 45 v roce 2012), je možno eliminovat vlastním plněním (informujte se  u nás o možnosti pronájmu plnícího zařízení)
  • nákladná přestavba cca 40 tis. Kč díky tlakovým lahvím se záborem části zavazadlového prostoru
  • řídká servisní síť
  • vyšší náklady na pořízení továrně upravené CNG verze (o cca 50 tis. Kč pro srovnatelný výkon)