15984375178307-241-recyklacni-vuz-tn-41

Pražské vodovody a kanalizace nasazují nový vůz na bioCNG

čtvrtek, 27. srpna 2020, 12:13

Pražské vodovody a kanalizace rozšiřují svůj vozový park o recyklační vůz s pohonem na bioCNG. Jedná se o první vůz tohoto typu ve střední Evropě. Stál necelých 13 milionů korun.

Necelých 13 milionů. Tolik stál nový recyklační vůz na vysokotlaký proplach a čištění kanalizace. Vůz jezdí na bioCNG a má ročně ušetřit zhruba 10 tun oxidu uhličitého. CNG je zkratka pro stlačený plyn, jehož hlavní složkou je metan a vyrábí se z obnovitelných zdrojů bioplynu, jakým je například plyn vznikající přirozeně při čištění odpadních vod.

„Jsem rád, že klimatický závazek hlavního města Prahy o snižování emisí oxidu uhličitého nám pomáhají naplňovat i naše městské firmy. O to víc mě těší, že Pražské vodovody a kanalizace jsou první ve střední Evropě, kdo bude pro provoz takového vozidla využívat bioCNG,“ uvedl náměstek primátora hlavního města Prahy pro oblast životního prostředí Petr Hlubuček.

„Jsme velmi rádi, že právě PVK získaly tento vůz jako první a že můžeme otestovat nejmodernější technologii. Od nákupu vozu si slibujeme úsporu provozních nákladů a výrazně nižší zátěž životního prostředí v hlavním městě,“ prohlásil generální ředitel PVK Petr Mrkos a dodal, že se čistící vůz bude pohybovat především v širším centru metropole. Pokud se vůz osvědčí, zauvažuje PVK o koupi dalších kusů.

„PVK využívají vozy s pohonem na CNG již několik let se záměrem postupného nahrazení celého vozového parku na CNG,“ uvedl mluvčího magistrátu Víta Hofman a dodal, že nový vůz vypustí do pražského ovzduší o 58 procent méně škodlivin než auto s naftovým motorem.

V současné době se z bioplynu v pražské Ústřední čistírně odpadních vod vyrábí elektřina, ale již příští rok se začne s výstavbou jednotky umožňující úpravu bioplynu na bioCNG, který bude využíván k pohonu vozidel PVK.

V současné době se z bioplynu v pražské Ústřední čistírně odpadních vod vyrábí elektřina, ale již příští rok se začne s výstavbou jednotky umožňující úpravu bioplynu na bioCNG, který bude využíván k pohonu vozidel PVK. Václav Holovčák, šéf skupiny Bonett, potvrzuje zajímavou perspektivu nákladních a užitkových vozů na bioCNG: „Bez velkých vozidel s technologií CNG nebude Česká republika schopna splnit své závazky v oblasti využití biometanu v dopravě. Již dnes mohou velké obchodní řetězce nebo producenti jako Škoda či Kofola využívat kamionů na CNG pro dopravu mezi sklady v rámci vnitrostátní dopravy. Využití bioCNG v vnitrostátní kamionové dopravě podpoří významnější snížení uhlíkové stopy z dopravy v ČR.