bonett_kladnod

Mají auta na CNG ještě smysl?

čtvrtek, 4. srpna 2022, 13:19

S nedávným skokovým a násobným zvýšením ceny stlačeného zemního plynu, tedy CNG, u čerpacích stanic se může zdát, že jezdit dnes autem na toto palivo nemá valného smyslu. Přesto jsou náklady pořád o trochu nižší než u benzínu - a bonusem je také levnější dálniční známka.

Zatímco ještě v roce 2019 se cena kilogramu CNG na čerpacích stanicích pohybovala okolo 20 korun, dnes je průměr mnohem vyšší - dle webu Mbenzin.cz v průměru 50,69 korun za kilogram.

Stojí za tím zejména napětí kvůli ruské invazi na Ukrajinu. Rusko, které navíc v současnosti dodávky plynu škrtí a jejich budoucnost je přinejmenším nejistá, je hlavním dodavatelem zemního plynu pro EU.

CNG je dlouhodobě považované za nákladově výhodnou alternativu k naftě, takže řada doručovacích společností používá malé dodávky jezdící právě na tohle palivo. A třeba v Ostravě jezdí na zemní plyn celá flotila městských autobusů.

Jak to s náklady v dnešní době vypadá konkrétně, lze snadno vypočítat na příkladu plynové Škody Scala, kterou jsme testovali koncem roku 2020. Tehdy byla průměrná cena CNG 27,53 koruny za kilogram a při průměrné spotřebě okolo 5 kg/100 km, které se nám dařilo dosahovat, to znamenalo náklady 1,40 Kč na ujetý kilometr.

Dnes je to jinak. Budeme-li uvažovat stejnou spotřebu, s průměrem 50,69 Kč/kg, platným v době vydání článku, stojí ujetý kilometr jen na palivu 2,53 Kč. Benzínu, kterého má scala G-Tec zásobu jen 9 litrů pro případ nouze, spotřebovávala 6,5 l/100 km, což s dnešní průměrnou cenou 46,66 Kč/l dle stejného webu vychází na 3,03 koruny na ujetý kilometr.

Jezdit na plyn je tedy pořád nákladově efektivnější, ovšem je třeba si spočítat návratnost. U zmíněné scaly je v současnosti příplatek za plynovou verzi 30 tisíc korun oproti srovnatelné benzínové.

V případě octavie je to 10 tisíc korun, ale 1,5litrový čtyřválec je na plyn o 20 koní slabší. V případě užitkového Volkswagenu Caddy, který se ve verzi na zemní plyn nedávno představil, je rozdíl 73 tisíc korun oproti srovnatelně výkonné vznětové verzi.

U užitkového vozidla jsou provozní náklady alfou a omegou a i zde se plyn stále tak tak vyplatí - alespoň na papíře. Dvoulitrové TDI o výkonu 122 koní dle katalogu spotřebovává 4,9-5,5 l/100 km, což se současným průměrem 46,95 Kč/l nafty znamená 2,30-2,58 Kč/km. Plynu má verze 1,5 TGI o 130 koních spotřebovat 4,6 kg/100 km, což odpovídá nákladům 2,33 Kč/km.

Samozřejmě se dá plyn koupit i levněji. Zejména stálí zákazníci dosáhnou díky zákaznickým kartám na nižší ceny. Velmi populární je například Bonett CNG karta.

S auty na CNG se samozřejmě pojí ještě jedna výhoda, a to zlevněná dálniční známka. Protože je toto palivo kromě ekonomického také ekologické, Česko ho podporuje padesátiprocentní slevou ze všech tří typů dálničních známek.

Nabídka aut s pohonem na zemní plyn byla v Česku ještě nedávno výrazně širší, než je tomu dnes. V tabulce níže jsou modely pouze od koncernu Volkswagen, který se CNG zabývá jako jediný.

Ještě před pár lety však bylo možné koupit fiaty - užitkové i osobní -, opely a dokonce mercedesy s pohonem na zemní plyn. I volkswagenů bývalo víc, motor TGI míval golf, polo i passat. Dnes je však již v ceníku ani konfigurátoru nenajdete. Většina automobilek po ekologické stránce dnes sází na hybridy a elektromobily a plynový pohon už tolik netáhne.

Samozřejmě, CNG má alternativu - zkapalněný ropný plyn, LPG. Ten je v Česku mnohem oblíbenější mimo jiné i proto, že byl oproti CNG vždy levnější. Vzniká jako vedlejší produkt při rafinaci ropy a jeho cena se dlouhodobě drží zhruba na polovině ceny benzínu. Aktuálně je v průměru 20,08 koruny za litr.

Auta na CNG mívají malou nádrž na benzín, aby mohla být homologována jako tzv. monovalentní - spalující jedno palivo. CNG má totiž nižší emise škodlivin než kapalná ropná paliva.

Vozy na LPG v drtivé většině vznikají dodatečnou přestavbou z benzínového pohonu, takže zůstane nedotčená nádrž na benzín a ta plynová je navíc. To znamená, že na jedno naplnění nádrží ujedou vysoké stovky kilometrů, leckdy i přes tisíc.

Spalování LPG je rovněž čistší než spalování benzínu či nafty, přesto auta na LPG v Česku nárok na slevu na dálniční známku nemají. Vláda to odůvodňuje tím, že takových aut u nás jezdí hodně a není tedy třeba je podporovat.

V nedávné minulosti řada automobilek nabízela tovární přestavby na LPG, za zmínku stojí např. Opel nebo Fiat. Dnes však už lze jako nové koupit s tímto pohonem jen dacie, zato tuto možnost mají všechny se spalovacími motory v nabídce.

Zdroj: Novinky.cz (redakčně upraveno)