banner-_dieselgas

Lidovky.cz: Směs nafty a plynu zvaná dieselgas

úterý, 16. února 2021, 13:38

Doposud méně známý způsob, kterým lze pohánět automobily, se rozšiřuje v Česku. Směs nafty a plynu zvaná dieselgas ušetří náklady hlavně dopravcům a firmám, vyplatí se zejména těm, kdo často podnikají dlouhé cesty.

Až dvě stě korun na plné nádrži může uspořit ten, kdo si nechá naftové auto přestavět na pohon zvaný dieselgas. Ten kombinuje naftu s propan-butanem LPG a zemním plynem CNG a v závislosti na typu auta a spotřebě nabízí úsporu kolem třiceti haléřů za kilometr jízdy. Krom toho pohon na dieselgas slibuje delší životnost filtru pevných částic a pro toho, kdo jezdí do Německa, úlevy z mýtného na tamních dálnicích.

V Česku zatím není dieselgas příliš rozšířený, ale jeho výhody lákají stále víc řidičů. Zejména v případě flotil služebních aut nebo kamionů dopravců. Servisů, které přestavby na dieselgas zajišťují, postupně přibývá. V současné době jich funguje v Česku na základě schválení ministerstvem dopravy šest.

„Doba tomu nazrála. Naše šestadvacetiletá zkušenost s přestavbami na LPG a posléze CNG n ás přivedla k myšlence na dieselgas. V Česku je k dispozici rostoucí nabídka výrobců potřebného zařízení a pro zákazníky je lákavá ekologie i ekonomika provozu takto upravených vozů,“ vysvětluje jednatel strakonické společnosti AutoGas Centrum Jaroslav Liška. Firma v těchto dnech začíná naftovoplynový pohon nabízet po měsících testů na základě zkoušek v laboratořích společnosti TÜV SÜD a schválení technické způsobilosti pro vybrané typy vozů na ministerstvu dopravy.

Princip vyžaduje, podobně jako u přestaveb benzinových motorů na LPG a CNG, instalaci nádrže s plynem. V případě takzvaného duálního pohonu dieselgas ale neběží motor odděleně, zvlášť na tradiční palivo a po přepnutí zvlášť na plyn. LPG nebo CNG dávkuje speciální zařízení do nasávaného vzduchu a spalují se s naftou současně.

Dodavatelé uvádějí, že plyn v tomto případě nahradí v průměru 30 až 40 procent spotřeby nafty, přitom obě plynná paliva stojí u pump zhruba polovinu její ceny. Samotná přestavba na dieselgas vyjde při použití LPG v průměru na třicet až čtyřicet tisíc korun, v případě využití CNG je o poznání dražší, v některých případech se vyšplhá až na 100 tisíc.

Dieselgas tedy evidentně není určen pro občasné jízdy osobními automobily na nákupy nebo o v íkendu na chalupy. Náklady na pořízení se v brzké době vrátí hlavně permanentně vytíženým řidičům s vozy, které ročně najezdí desítky až stovky tisíc kilometrů. Zejména flotilám služebních aut, dodávkám poštovních doručovatelů a dopravců zboží z e-shopů, kamionům nebo zemědělské technice. Dodavatelé ale často instalují dieselgas i do osobních aut typu SUV nebo do karavanů.

„Zpočátku jsme měli objednávky v řádu několika kusů ročně, postupně ale zájem roste,“ připomíná Petr Linhart, jednatel pražské společnosti Gasinsight, která byla v České republice před osmi lety prvním a nyní je i největším dodavatelem přestaveb na dieselgas ve vozech všech kategorií – od osobních aut až po tahače a traktory.

Po Česku jezdí takto vybavených vozů už stovky a naději na výrazné rozšíření přestaveb do budoucna dává od letošního roku i opatření zavedené v Německu. Spolková republika od letošního ledna osvobodila od mýtného na německých dálnicích nákladní vozy s pohonem na alternativní paliva, kam patří i stlačený zemní plyn CNG a duální pohon dieselgas.

„Výhodou je při použití CNG také méně hlučný motor. V Německu některá města omezují možnost zásobování různých provozoven v centru jen na noční hodiny a na to jsou klasické diesely příliš hlučné,“ připomíná Linhart další výhodu pohonu dieselgas.

Takto přestavěné vozy nepotřebují k tankování zvláštní infrastrukturu či speciální tankovací místa, protože síť plnicích stanic na doplnění plynových nádrží je ve zdejší zemi poměrně rozšířená (zejména v případě, že vůz jezdí na LPG). Jinak se však tento pohon netěší v Česku státní podpoře alternativních, k životnímu prostředí šetrných paliv jako třeba ve zmíněném Německu.
Netěší se jí ani samotný LPG, který je sice v České republice vyráběn v rafineriích jako fosilní palivo, ale úrovní emisí je stejně ekologický a úsporný jako zemní (také fosilní) plyn CNG, který přitom stát – třeba v rámci Národního akčního plánu čisté mobility – společně s elektřinou hodlá zvýhodňovat. Například slevou z poplatků za užívání dálnic. „Ministerstvo dopravy v rámci schvalovacího procesu posuzuje výhradně plnění technických požadavků. Co se týká úspory, je na každém provozovateli, do ja ké míry je pro něj tento typ pohonu přínosný,“ komentuje využití dieselgasu tisková mluvčí ministerstva dopravy Lenka Rezková.

Zdroj: Lidovky.cz
Foto: Autogas Centrum