CNG v Česku: stabilní zelená alternativa
pátek, 14. března 2025, 15:30
Stlačený zemní plyn (CNG) zůstává i v roce 2025 v České republice důležitou součástí ekologické dopravy. Přestože se sektor CNG potýká s několika výzvami, jako je klesající nabídka nových modelů od velkých automobilových výrobců či rostoucí preference elektromobility, jeho výhody v podobě nízkých emisí a provozních nákladů jej udržují v hledáčku řady uživatelů – od městských dopravních podniků přes firmy až po soukromé řidiče. V současnosti funguje v Česku zhruba 220 veřejných CNG stanic, přičemž největší síť provozuje Bonett Group, který disponuje více než 50 stanicemi a zároveň dodává technologie i servis pro další zařízení doma i v zahraničí.
Navzdory zprávám o útlumu některých CNG projektů v západní Evropě, jako je uzavření části stanic v Rakousku, se v jiných částech světa CNG segment stále rozvíjí. Nedávným příkladem je uvedení modelu Citroën C3 CNG v Indii, který slibuje spotřebu 28 km/kg, což je výborná hodnota z hlediska úspornosti a emisní stopy. Tento trend ukazuje, že CNG má své pevné místo nejen v těžké dopravě, ale i v segmentu osobních vozidel, zejména v rozvojových trzích. Pokud by se takové modely dostaly i do Evropy, otevřely by nové možnosti i pro české uživatele.
Zásadní roli v zachování relevance CNG u nás hraje přechod na biometan – obnovitelnou variantu CNG. Ten může nabídnout téměř nulovou uhlíkovou stopu, a právě v této oblasti Bonett vidí klíčový potenciál. Václav Holovčák, předseda představenstva Bonett Group, říká: „Nabízíme firmám, městským autobusům i veřejnosti možnost jezdit bez emisí CO₂. Biometan je aktuálně nejčistší pohonná hmota v dopravě, elektřina ani vodík s ní aktuálně nemůže v čistotě emisní stopy vůbec soupeřit. Máme funkční vizi bezemisní dopravy, a našim klientům umožňujeme snižovat miliony kilogramů CO₂ z dopravy.“
Přestože tedy sektor CNG v Evropě prochází jistou transformací, český trh má díky silné infrastruktuře a rostoucímu důrazu na biometan šanci nadále hrát důležitou roli v přechodu k udržitelnější dopravě. Vývoj v zahraničí doufejme ukazuje, že CNG ještě zdaleka neřeklo poslední slovo.