T6_180_MethanePower_StageV_20_167-scaled
FPT-Industrial-CURSOR-13-Natural-Gas-Bus-Engine_520507-scaled
FPT-INDUSTRIAL-IS-ONE-OF-THE-STARS-OF-THE-GRAPE-HARVEST-FESTIVAL-AT-FONTANAFREDDA_593824-scaled

CNG a Biometan nejen v silniční dopravě

pátek, 24. června 2022, 17:21

Sergio Giordana, hlavní inženýr společnosti FPT Industrial, hovoří o výzvách ve vývoji pohonných jednotek na CNG a jejich možných oblastech použití.

Silný výkon, nejmodernější technologie, skutečná udržitelnost, to je to, co charakterizuje agregáty na CNG od specialisty FPT Industrial. Společnost, součást CNH Industrial, je zodpovědná za návrh, výrobu a prodej pohonných systémů pro silniční a terénní vozidla, námořní a energetické aplikace. Více než 55 000 plynových motorů prodaných po celém světě za posledních 25 let podtrhuje velkou kompetenci této firmy.

Dokazuje to i motor Cursor 13 NG, představený poprvé před pěti lety během FPT Tech Day, s výkonem 460k při 1900 ot/min a točivým momentem až 2000 Nm při 1100 ot/min. Sjíždí z montážní linky ve specializovaném závodě v Bourbon-Lancy ve Francii v poměrně velkém množství. Právě v loňském roce se zde vyrobilo již 10 000 kusů aktuálně nejvýkonnějšího motoru na CNG pro silniční segment. A poptávka zůstane vysoká, protože motor Cursor 13 NG lze bez problémů provozovat s CNG a LNG  i s biometanem. Jako by byl stvořen pro nejrůznější možnosti využití v sektoru logistiky a spedice. Ale FPT Industrial dodává díky využití biometanu téměř CO2 neutrální varianty pohonu pro off-roadový sektor.

Redakce CNG-Mobility.ch vyzpovídala hlavního inženýra pro alternativní paliva, kterým je Sergio Giordana.

Pane Giordano, s modelem New Holland T6 s 6,75litrovým šestiválcovým motorem je na trhu již traktor na CNG. Nyní následuje pásový traktor TK s motorem F28. Jaké jsou největší výzvy při vývoji pohonu na CNG?

Existují dvě výzvy. Prvním z nich je postavit motor, který má dobrý výkon ve srovnání s dieselovým motorem. Motory na CNG jsou řízeny změnou průtoku nasávaného vzduchu pomocí škrticí klapky, zatímco vznětové motory jsou řízeny změnou průtoku paliva. V důsledku toho jsou motory na CNG ze své podstaty méně citlivé než dieselové motory na náhlé změny zatížení typické pro terénní aplikace, jako jsou traktory. Museli jsme udělat hodně práce na řídicím softwaru motoru a algoritmech, aby motor na CNG co nejlépe reagoval a napodoboval chování naftového motoru. Další výzvou je skladování paliva: jedná se spíše o problém pro uspořádání vozidla než pro konstrukci motoru, ale montáž lahví na CNG do těchto vozidel nebyl snadný úkol.

Musí pohon na CNG pro terénní vozidlo splňovat vyšší nebo jiné požadavky než pro osobní automobil, který jezdí primárně po zpevněných cestách?

Ano. Terénní vozy nejsou provozovány pouze mimo zpevněné cesty, ale také ve spojení s různými přídavnými zařízeními. Způsob, jakým musí motor reagovat na náhlé změny zatížení v důsledku požadavků na aplikaci nebo upevnění, představuje pro řídicí systém motoru větší výzvy než v silničních aplikacích.

Pásový traktor TK s pohonem F28 CNG a bioplynem v nádrži nyní dokonce umožňuje klimaticky šetrnější sklizeň hroznů. Zdroj: FPT Industrial

Navrhuje FPT Industrial své pohony také pro použití s ​​biometanem?

Celý náš sortiment CNG motorů lze provozovat s biometanem, který se získává běžnou úpravou bioplynu, tedy procesem čištění.

Jak velké jsou potenciální úspory z hlediska emisí CO2 a dalších emisí s jednotkami na CNG od FPT Industrial?

Motory na CNG pro terénní vozy snižují emise CO2 o 10 procent ve srovnání s dieselovými motory. Ekologický přínos je však mnohem větší, pokud se místo CNG použije bioplyn. V závislosti na tom, která surovina se k výrobě bioplynu používá, mohou být takzvané emise CO2 well to wheel (metodika zhodnocení celkových emisí od výroby/těžby až po motor) dokonce negativní. Co se týče ostatních škodlivin, motory na CNG dokážou udržet emise NOx na velmi nízkých úrovních pomocí jednoduchého třícestného katalyzátoru, který nevyžaduje Adblue. Stejně nízkými emisemi NOx se vyznačují také motory s nízkým výkonem pod 76 k/56 kW, kde dieselové protějšky zatím nemusí být vybaveny selektivními katalyzátory AdBlue, a proto vypouštějí mnohem více.

New Holland T6 s 6,75litrovým šestiválcovým motorem na CNG, který je od letošního roku k dispozici také ve Švýcarsku, je další vzrušující off-roadovou aplikací průmyslové jednotky FPT. Zdroj: FPT Industrial

S jedním pohonem pro traktor a jedním pro pásový traktor je nabídka CNG v off-roadovém sektoru stále trochu omezená. Uvažuje se nebo se již vyvíjí další agregáty nebo výkonové úrovně?

Sortiment produktů plánujeme rozšířit na základě odezvy, kterou obdržíme na aktuální nabídku. Zájem je velmi vysoký a můžeme také čerpat z naší široké nabídky motorů ze silniční dopravy, které jsou snadno dostupné.

Existují další oblasti použití, které by byly vhodné pro průmyslové generátory CNG FPT?

Zvažujeme další aplikace, které jsou typické pro prostředí výrob paliva z energetických plodin a zemědělského odpadu.

Zdroj: cng-mobility.ch