Sedlčanské technické služby, s.r.o.
Veřejná správa, komunální a svozové služby
O svoz komunálního odpadu ve spádovém území města Sedlčany se již řadu let stará městem vlastněná společnost Sedlčanské technické služby, s.r.o. Odpad sváží z oblasti čítající 18 000 obyvatel a již od roku 2009 úspěšně provozuje vedle klasického nákladního vozu na naftu také druhý, značky TEDOM, na zemní plyn.
Jiří Daněk, jednatel společnosti, nás mile vítá a ochotně se dělí o zkušenosti nabyté během dvouletého provozu. Jak sám na úvod říká, pohon na zemní plyn se v praxi společnosti (potažmo městu) velmi osvědčil a pokud dojde v budoucnu k další obnově vozového parku, sáhl by určitě znovu po CNG. Volil by zřejmě z nabídky společností Iveco, Renault či Mercedes Benz, které se touto kategorií zabývají.
Pan Daněk nás seznamuje s ekonomikou provozu. Denně svozové vozy objíždějí trasu o délce 150 - 200 km, což se rovná ekvivalentu 78 l nafty na 100 km nebo 114 m3 plynu a neopomene zdůraznit, že je nutné počítat s tím, že spotřebu velmi znatelně ovlivňuje popojíždění a využívání pohonu nástavby. Rozdíl v ceně za 1 km je zřejmý - nafta 23,8 Kč oproti CNG za 11,74 Kč.
Svozový dvůr disponuje i nezbytnou plnící infrastrukturou, která je dimenzována pro jednosměnný provoz. Stanice o výkonu 20 m3/h v době odstávky doplní palivo, se kterým lze pohodlně vystačit na 1,5 směny. Pan Daněk si pochvaluje, že díky vyšším odběrům plynu dosáhli na slevu 15% a tím jsou schopni jej odebírat za 10,30 Kč/m3 bez DPH. Srovnání s aktuální cenou nafty (30,50 Kč bez DPH) snad ani není nutné komentovat.
Na dotaz, zda zaznamenal za dobu provozu nějaké zvýšené požadavky na servis vozů poháněných zemním plynem, potvrzuje, že po 100 tis. najetých km je náročnost naprosto shodná s naftou. I přesto, že se společnosti podařilo uspořit při nákupu vozu díky statutu referenčního zákazníka, pan Daněk přesvědčeně říká, že i případný běžný cenový rozdíl 0,5 mil. Kč v neprospěch CNG se rychle vrátí. Provoz vozu totiž generuje úsporu 535 tis. Kč každý rok, což činí úsporu 51%.
Ptáme se i přítomných řidičů, jak se jim vůz ovládá. Tvrdí, že je sice nutné si nějakou chvíli zvykat - motor je zapotřebí zpočátku více držet v otáčkách při rozjezdu - nicméně jinak rozdíl nepociťují a naopak vítají tišší a čistší chod..
Šéf svozové firmy si pochvaluje i spolupráci s městem. Není divu, že tento projekt podporuje, protože i díky CNG nemusí promítat neustálé zdražování nafty do místních poplatků občanům, od kterých navíc zaznamenává stále více dotazů, ohlasů a zájem o CNG. První takto inspirovaný zájemce, který provozuje v Sedlčanech lahůdkářství, dokonce již CNG vůz koupil.
Panu Daňkovi a kolektivu společnosti bychom rádi poděkovali za vstřícnost a přejeme i do budoucna mnoho pracovních úspěchů s CNG!
Rekapitulace |
|
Počet vozů na CNG | 1x TEDOM |
Průměrný náklad na 1 km | 11,74 Kč |
Denní nájezd km | 200 |
Úspora oproti naftě | 51 % |
Doporučené vozy
- Fiat Ducato 3.0 NATURAL POWER CNG
- Opel Combo 1.4 CNG ecoFLEX
- Iveco EcoDaily CNG
- Mercedes Benz Econic NGT
- Scania P280/340 CNG
- Volvo FM Dualfuel
- Renault Premium Distribution CNG
Vhodné pro obory
- Veřejná správa, komunální a svozové služby
Nabízíme
Zaujaly Vás zkušenosti pana Daňka? Pokud jste v podobné pozici, řešíte otázku stále rostoucích cen nafty a nevíte, jak s CNG začít, obraťte se na nás, rádi Vám poradíme s následujícím:
- úvodní kalkulace potenciálu provozních úspor při přechodu na CNG - ZDARMA
- zpracování studie proveditelnosti, konkrétních analýz a kalkulací
- výběr vhodné plnící technologie, její nákup či pronájem
- výběr vhodného vozu
- praktické vyzkoušení a zprostředkování zkušeností od stávajících uživatelů
Kontakty
- Adresa
- Karla Hynka Máchy 651, Sedlčany
- Kontaktní osoba
- Jiří Daněk
- tssedlcany@volny.cz
- Web
- www.ts.sedlcany.cz
- Telefon
- 728 216 494