Autodoprava Kamenné Žehrovice
Distribuce, velkoobchod, logistika
Jako zaměstnanec pracoval a jezdil s Ford Transit 2,5D pro firmu z Kladna, kdy rozvážel koberce a o víkendech kosmetiku. Kuriózní a docela dobrodružné období byla práce pro kladenskou kapelu Hop-Trop, kde fungoval nejen jako přepravník muzikantů, nástrojů a aparatury, ale i jako bedňák a kamarád. Následně rozvážel pro dvě firmy, zabývající se prodejem akvarijních rybiček po celé Evropě. Jedno auto tak přestalo stačit a přibyl MB Sprinter 308D, což je podle pana Sobolíka poslední poctivá dodávka této značky.
Několik posledních let je hlavní náplní autodopravy pana Sobolíka rozvoz náhradních dílů pro automobily. Přibyl další identický Sprinter a pak již jen Iveca Daily 2,8 a 2,3 litru a to jak dodávky do 3,5t, tak i Daily a Eurocargo nad 3,5t. Všechny tyto vozy jsou naftové, až na jedno Iveco Daily 35S14G (3,0 CNG), které pan Sobolík pořídil před 2,5 lety. CNG vozidlo má dnes najeto už 420 tisíc km.
CNG vozidlo je velice vytíženo a má to jednoduchý důvod. V přímém porovnání na stejných trasách s vozem naprosto stejné velikosti (naftové Iveco Daily motor 2,3, 140 koní, objem nákladového prostoru 15 m3) při nájezdu cca 800 až 850 km za den je rozdíl v nákladech na palivo cca 25 000,- Kč / měsíc. Toto CNG Daily má dlouhodobou průměrnou spotřebu 10,5 kg/100km, identický naftový model s motorem 2,3 l cca 11 litrů / 100km. Náklady na 1 km tedy vycházejí při cenách 23,40 / kg CNG a 35,50 litr nafta takto 2,46 Kč/km u CNG, versus 3,90 Kč / km u nafty, každý km tedy šetří téměř 1,50 Kč.
"Pokud se spočte rozdíl při najetí 420 000 km na CNG, tak za 2 a půl roku se ušetřilo přes 600 000 Kč. Další počty jsou tedy myslím už zbytečné", uvádí pan Sobolík.
Vozidlo na CNG má pan Sobolík zatím jen jedno, ale pokud budu pořizovat další nové vozy, budou jen na CNG a to z již popsaného ekonomického důvodu.
Další výhodou pro pana Sobolíka je i nemožnost odcizení CNG jako paliva. Plyn si v pytli domů nikdo neodnese, takže odpadá starost neustále kontroly a propočítávání spotřeby.
Řidiči jsou s vozem na plyn spokojeni, je oproti naftové verzi tišší, výkon je dostačující. Co se týče počtu CNG stanic v ČR, tak podle pana Sobolíka, pokud se jen trochu přemýšlí, tak je ten současný počet stanic dostatečný. Je ale potřeba pečlivě naplánovat trasy. Naštěstí vůz má maximální počet tlakových lahví a tak dojezd činí 400 až 450 km. V případě dalších uvažovaných tras má již ale pochybnosti, zda bude možné je realizovat s CNG vozem. Další plnicí stanice by mohly přibýt hlavních tazích z ČR v pohraničí. Držitelé CNG karet by pak měli možnost s vozem vyjet i mimo republiku bez nutnosti vozit s sebou tamní měnu (nebo platit jiným způsobem) a složitě zjišťovat, zda o od kolika do kolika mají kde otevřeno.
A co by dále pan Sobolík uvítal? Kdyby přibývaly CNG stanice především u stávajících benzinek, kde má řidič možnost koupit si jídlo, dát si kávu a ne být odsouzen na šedivý a zaprášený areál starého ČSAD s nepříjemným vrátným u závory anebo na speciálně a jen k plnění CNG určený uzavřený a oplocený prostor, kde není živáčka.
Co se týká typu a značky, tak pro daný typ dopravy vyhovují firmě pana Sobolíka vozy Iveco Daily. Nejen z toho důvodu, že je používají i v dieselových verzích, ale je to téměř jediný vůz na trhu, který v globálu splňuje požadavky jeho firmy – tedy velký třílitrový pomaluběžný motor, který točí při 120 km/h jen 2500 ot./min. 350 Nm točivý moment a má až 17 m3 objem nákladového prostoru s šesti paletovými místy.
Samozřejmě existují i nevýhody tohoto vozu. "Například na servis padly nějaké finance, teď při 400 tisících km jsme museli nechat provést generálku hlavy, loni byly problémy se zapalováním, vypálil se nám katalyzátor atp., ale jinak kromě běžných záležitostí, jako jednou za 100 tisíc nějaký ten vytlučený čep nebo siletblok z našich silnic není nic zvláštního, to ale nemá s CNG nic společného a ve stejné míře to postihuje i naftové verze", říká pan Sobolík.
Z dalších značek by připadal v úvahu MB Sprinter NGT, zde je v pořádku nákladový prostor, koncepce, dojezd, jen se panu Sobolíkovi nelíbí vysloveně z osobního auta vysokootáčkový motor o objemu 1,8 litru s nízkým točivým momentem, o jehož trvanlivosti v největším, často vytěžovaném a téměř osmimetrovém furgonu, má vážné pochyby. Svým způsobem by případné problémy měla řešit Mercedesem poskytovaná čtyřletá záruka bez omezení km, ale proč si přidělávat starosti, když tuto už umí nabídnout i Iveco. A jelikož jsou "peníze až prvním místě", tak rozdíl v ceně nových vozů těchto dvou značek je takový, že za cenu čtyř Sprinterů dostanete pět vozů Daily.
Rádi bychom tímto panu Sobolíkovi poděkovali za vstřícné přijetí a otevřenost!
Rekapitulace |
|
Počet vozů na CNG | 1x Iveco Daily 35S14G (3,0 CNG) |
Průměrný náklad na 1 km | 1,60 Kč |
Průměrný nájezd km za den | 800 - 850 |
Úspora oproti naftě | 63 % |
Úspora na ujetý km | 1,5 Kč |
Průměrná úspora za měsíc | 25 000 Kč |
Doporučené vozy
Vhodné pro obory
- Distribuce, velkoobchod, logistika
Nabízíme
Zaujal Vás příběh pana Sobolíka? Pokud jste majitelem takového provozu či podnikáte v oboru, který se vyznačuje podobnými charakteristikami a trápí Vás neustále rostoucí cenová hladina pohonných hmot, obraťte se na nás, rádi Vám poradíme s následujícím:
- úvodní kalkulace potenciálu provozních úspor při přechodu na CNG - ZDARMA
- zpracování studie proveditelnosti, konkrétních analýz a kalkulací
- výběr vhodné plnící technologie, její nákup či pronájem
- výběr vhodného vozu
- praktické vyzkoušení a zprostředkování zkušeností od stávajících uživatelů
Kontakt:
Tel.: +420 602 946 758
E-mail: info@cngplus.cz
Kontakty
- Adresa
- Kamenné Žehrovice ,
- Kontaktní osoba
- Petr Sobolík
- emmett@atlas.cz
- Telefon