2564536109

iDnes.cz: Vozy na CNG budou od případného dálníčního mýta osvobozené

pondělí, 6. února 2017, 18:08

Budoucí mýto na německých dálnicích má být odstupňované podle emisí konkrétních aut. Nejvyšší možnou sazbu - 25 eur za desetidenní známku - budou platit v podstatě všechna naftová auta starší 15 let. Nové „benziňáky“ zaplatí za průjezd jen 2,5 či 4 eura.

Právě auta se vznětovými motory plnící emisní normu Euro 3 a horší (vesměs vozy staré čtrnáct nebo patnáct let) totiž budou zpravidla platit maximální možné mýto. Vyplývá to z dokumentu německého ministerstva dopravy.

Nejvyšší poplatky přitom činí sto třicet eur (3 510 korun) za roční kupón, padesát eur (1 350 korun) za dvouměsíční vinětu a – to se bude týkat českých řidičů asi nejčastěji – pětadvacet eur (675 korun) za známku na deset dní.

Směřujeme mýto více na ekologická kritéria a chceme ulevit ekologickým vozům třídy Euro 6,“ zdůvodnil systém německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Německo, které světu dalo jak samotný vynález vznětového motoru, tak i podvodníky z Volkswagenu a aféru dieselgate, už delší dobu na základě podobných kritérií omezuje vjezd do center některých měst pomocí „emisních plaket“ (z poslední plánované nejtvrdší úpravy však bylo prozatím ustoupeno).

Brzy se má tedy přidat i mýto pro osobní auta. Pětadvacet eur za projetí Německem nebo třeba jen služební cestu či výlet na nákup tak bude muset zaplatit třeba řidič patnáct let staré dieselové Octavie, stejně tak jako v podstatě jakéhokoli jiného takto starého naftového auta v čele s populárními kombíky. Vzhledem k tomu, že průměrné stáří osobního auta je v Česku podle statistik SDA14,5 roku, bude to častá situace.

Ani pro zbrusu novou dieselovou Octavii nejsou tabulky nijak zvlášť příznivé. Má-li objem motoru 1,6 litru, bude desetidenní známka stát čtrnáct eur. Na druhou stranu, nová Fabia s litrovým benzinovým motorem (nebo jakékoli podobné auto) bude mít výlet do Německa skoro zdarma. Desetidenní známka jejího řidiče vyjde na dvě a půl eura, v přepočtu 68 korun.

U patnáct let staré Fabie už to tak jednoduše říci nelze. Takto stará benzinová auta lze totiž obecně najít jak s motory v normě Euro 4, tak i starší (a pro poplatky výrazně dražší) Euro 3. Fabia se srovnatelným výkonem (tedy v tehdejší motorizaci 1,2 litru) tak zaplatí za desetidenní známku buď čtyři nebo čtrnáct eur. Vyšší částku bude platit i řidič většiny Felicií.

Dálniční poplatky schválila minulý týden německá vláda a čeká se, že projdou i v parlamentu. Platit by se mělo začít od roku 2018 nebo 2019. Výše se bude pro konkrétní auto vypočítávat z poměrně složitého vzorce. Platí se různé částky za každých sto započatých centimetrů krychlových objemu motoru.

Objem se takto násobí různými sazbami pro naftové a benzinové motory a zároveň pro skupiny vytvořené dle emisí. Ta nejpříznivější zahrnuje motory v normě Euro 6, tedy vozy prodávané v posledních dvou letech. Do prostřední patří normy Euro 5 a Euro 4, tedy zpravidla auta stará dva roky až čtrnáct let. A konečně, nejdražší skupina motorů s normou Euro 3, 2 a 1 s přibližně patnáctiletými a staršími vozy.

Rozdíly jsou značné. Zatímco sto kubických centimetrů nového benzinového motoru je pro výpočet roční známky zpoplatněno 1,8 eura, u starého naftového naskakuje suma po 9,5 eurech. Stropu ve výši 130 eur za rok tak dosáhne jakýkoli nafťák o objemu alespoň 1,4 litru. Tedy v praxi v podstatě všechny. Z ceny ročního kuponu se potom odvozuje šest kategorií pro dvouměsíční a desetidenní známky.

Na sklo si žádnou německou známku lepit nebudete. Půjde o elektronické, nikoli fyzické nalepovací známky. Zaplatit je bude možné přes internet, pomocí mobilní aplikacenebo na prodejních místech. Řidič bude přitom sám zodpovědný za uvedení technických dat vozu, od kterých se cena známky odvíjí. Pokud je nezná nebo je neuvede záměrně, naúčtuje mu systém nejvyšší možnou cenu 130 euro.

Po zadání poznávací značkyauta se vůz automaticky zaregistruje do systému. Ten bude zaplacení mýta kontrolovat prostřednictvím automatických snímačů, které mohou být přenosné, pevně umístěné podél dálnic nebo upevněné na kontrolních autech. Platba a kontrola tedy bude fungovat podobně jako nyní na Slovensku či v Maďarsku. Nebo s jakými se do budoucna počítá i v Česku.

Úplně zadarmo mají po německých dálnicích nadále jezdit motorky, elektromobily nebo auta na vodík či CNG a LPG. Zdarma by měli v autech se spalovacími motory po dálnicích jezdit i vozíčkáři. Jiným způsobem (podle hmotnosti) budou zpoplatněny karavany. I pro ně však platí stejný strop jako pro osobáky.

Kvůli proměnlivosti výpočtu je těžké určit, jak drahý bude průjezd Německem ve srovnání s jinými státy. Řidiči nových benzinových aut to budou mít levnější než kdekoli jinde. A i desetidenní viněta za čtrnáct eur pro nové diesely či deset let staré benziňáky je stále nižší než týdenní slovinská známka. Tedy poplatek, který z pohledu Čechů cestujících na Jadran zajišťuje pouze průjezd padesáti kilometry dálnice.

Pro řidiče starších dieselů německý úsek cesty na dovolenou na poplatcích může překonat i částky zaplacené francouzským či italským výběrčím mýta (přibližně devět eur za sto kilometrů dálnice).

Zdroj: iDnes.cz

 

Komentáře k článku

K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.

Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.