IMG_5917
IMG_5928
IMG_5926
IMG_5925
IMG_5921
IMG_5920
Photo 04.11.13 19 34 45
Photo 04.11.13 15 27 32
Photo 04.11.13 15 27 16
+
Photo 04.11.13 15 26 57
Photo 04.11.13 15 25 34
Photo 04.11.13 15 24 53
Photo 04.11.13 12 25 46
Photo 04.11.13 12 26 55
Photo 04.11.13 12 25 36
Photo 04.11.13 9 21 42

Do Rotterdamu na CNG za pár grošů

čtvrtek, 7. listopadu 2013, 13:54

Počátkem listopadu jsme se rozhodli pro zdánlivě bláznivé dobrodružství. Namísto běžného běžného leteckého spojení Praha - Rotterdam, jsme se rozhodli provětrat naše plynové "lidové vozítko" up!

Naše putování mělo také zodpovědět několik otázek, které nás delší dobu zajímaly. A sice:

i) Jaká je infrastruktura stanic v západní Evropě, jmenovitě v SRN a Holandsku?
ii) Jaké má cestování na CNG omezení?
iii) Jak se bude chovat v nezvyklé roli jinak spíše městský model VW up!? 

Nejdříve k autu. Náš Volkswagen má za sebou již 10 000 km na českých silnicích, dá se tedy říci, že je již dobře "zajeté". Auto je sesterským modelem Škoda Citigo na CNG a kromě designu je zároveň technicka identická.

Je pravdou, že jsme se svým plánem nejprve sklízeli lehké úsměvy a takové to pohrdavé "to vážně chcete s tímhle prckem jet 2 000 km?" Nicméně zvědavost byla silnější a tak jsme se jedno listopadové ráno vydali s obavami (o pohodlí) na cestu.

Výsledek byl více než příjemný. Auto je totiž malé hlavně opticky a zvenku. Na předních sedadlech je dostatek místa a řidič a spolujezdec se cítí jako v "dospělém" autě. Horší je to, jak jsme očekávali, s dynamikou vozu, která je nevalná. Up! pohání přece jen tříválcový motor o obsahu 1,0  l primárně určený pro městský provoz. Podle technických údajů je zrychlení z nuly na sto reálné za 16 s, a to je znát. Jakmile se však auto rozjede na 120 - 130 km/h, drží stabilně rychlost bez problémů.

Naopak příjemným překvapením je stabilita vozu při vyšších rychlostech, což jsme měli možnost otestovat i při velmi vydatných deštích na německých dálnicích. Vůz je díky úzkým pneumatikám méně náchylný k aquaplanningu a tak bylo horkých chvilek skutečně pomálu.

Co však bylo jednoznačně nejlepší? Samozřejmě spotřeba. Při zmíněné rychlosti v podmínkách čerpání H-plynu (celé ČR a podstatná část SRN) s vyšším obsahem metanu jsme byli schopni jezdit 300 km s rezervou na 20 - 30 km v nádrži na CNG, v Holandsku a severovýchodní části SRN se nám dojezd snížil na 250 km díky nižší kvalitě plynu s o poznání nižším obsahem metanu. Vzhledem k tomu, že vůz je vybaven sondou na rozpoznání složení plynu a upraví si automaticky spalování, žádný rozdíl v chodu motoru ani nezaznamenáváme. Jediné omezení spočívá v dojezdu. Važme si kvality plynu v ČR! 

Pro plánování trasy jsme využili aplikaci na serveru www.gibgas.de, kde je možné si pohodlně naplánovat trasu cesty se seznamem všech stanic, který je navíc vybaven informací o zajížďce z hlavní trasy. Náš limit pro zajížďku byl max. 3 km a jen v Německu jsme si mohli po cestě vybrat stanici na každých 30 km. Na území Holandska se tento interval zvýšil na 50 km, ale i tak nám to situaci nezkomplikovalo. Nutno dodat, že server poskytuje ke každé stanici také aktuální cenu, adresu a indikaci, zda se jedná o biometan. Naprosto všechny stanice byly integrovány do veřejných stanic s tradičními pohonnými hmotami. 

Průměrná cena H-plynu se v Německu pohybovala kolem 1,1 EUR za kg, za L-plyn v rozmezí 0,9 - 1 EUR/kg. Celkově jsme s VW up! ujeli úctyhodných 2 023 km v dálničním režimu s průměrnou spotřebou 4,15 kg/100 km, což je hodnota ovlivněná silným deštěm a vyšší spotřebou méně kvalitního L-plynu (cca 40% cesty). Celkově jsme doplňovali plyn osmkrát. Pokud posádka trochu plánuje, není čerpání vozu citelným zdržením a dá se vyřešit v potřebných pauzách na toalety.

A kolik nás to stálo? Celkové náklady na cestu byli 2 338 Kč a tedy nám vychází 1,16 Kč na km cesty. Naše zkušenosti v ČR s ujetými 10.000 km ukazují, že auto je však bezproblému schopné v reálu (puštěné topení, rádio, klimatizace) jezdit za 3 kg/100 km, tedy za v průměru 0,80 Kč na km. A to jsou čísla, pro která stojí za to uvažovat o CNG, nemyslíte? 

 

Komentáře k článku

Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.
Frantisek Kyncl
Frantisek Kyncl

Martine, asi jsme se nepochopili.. Já to nehaním, je tomu fandím !! Moje další auto bude po 4 octaviích TDI na CNG.. F

pátek, 29. listopadu 2013, 20:25
Martin Kostka
Martin Kostka

A jeste malickost - staci se podivat na prumernou spotrebu v upu u tech, co jezdi na L. Ti jsou na druhem konci spektra. :(

čtvrtek, 28. listopadu 2013, 10:59
Martin Kostka
Martin Kostka

Frantisku, ja si myslim, ze je to - dle popsanych skutecnostni, pomerne ok vysledek. Zvazte podminky - 2 lidi, dalnice, dest & vyssi spotreba diky CNG L v Holandsku. To, co najdete na spritmonitoru, jsou upy/Citiga, kdy vetsinou jsou podminky (prumerne) jine nez tato cesta. I tak je prumer mezi vsemy upy 3,53 kg/100km. Kdyz se podivate na zaznamy na spritmonitoru u upu do 3kg/100km, uvidite, ze vetsinou jezdi 1 osoba a jeste dost km v kratke dobe, coz dava vytusit spis mene mestskeho provozu a vic dalkovych cest (ne nezbytne dalnice).

čtvrtek, 28. listopadu 2013, 10:41
Frantisek Kyncl
Frantisek Kyncl

Kolik jste prosím měli průměrnou rychlost jízdy ??? Děkuji

středa, 27. listopadu 2013, 15:22
Frantisek Kyncl
Frantisek Kyncl

Jste mírně nad průměr, ale to se dá pochopit, když jste 90% jeli po dálnici..

středa, 27. listopadu 2013, 15:22