878A0140

Co rok 2020 přinesl a vzal oboru CNG?

čtvrtek, 31. prosince 2020, 12:47

Je konec roku a to svádí k bilancování uplynulých 12 měsíců a úvahám, co se stane v dalším období. Zde je přehled toho nejdůležitějšího.

+ Koncern VW dále uvádí na trh nové typy vozidel

V roce 2020 se nabídka výrazně rozšířila o nové plynové verze vozů Škoda Scala, Kamiq a Octavia, tak důležitých pro český trh. Scala a Kamiq dokonce nejsou v nabídce s naftovými motory a tedy jedinou alternativou jsou právě plynové motory. Také sesterské značky uvedly nové modely, ať už se jednalo o VW Golf v krátké a dlouhé verzi. Golf Variant přidal zase něco na využitelnosti prodloužením rozvoru umožňujícím zvětšení vnitřního prostoru zejména pro cestující na zadních sedadlech. Sportovněji střižené vozy s pohonem na CNG nabízí i Seat formou svého zcela nového modelu Leon jak v krátké, tak v dlouhé verzi. Uvedené modely staví na 2 motorových řadách, pro menší vozy jsou to tříválce 1,0 s přeplňováním s výkonem 66 kW, u větších modelů se jedná o osvědčený čtyřválec 1,5 l s turbem a výkonem 96 kW.

+ Infrastruktura CNG plnících stanic v ČR

Kdo se již rozhodne pro CNG, má možnost využít širokou síť veřejných CNG stanic. Na konci roku jich bylo téměř 220 a to už je z čeho vybírat. Díky novým projektům na LNG vzniknou další možnosti tankování na místech, kde plyn zaveden nebyl - zejména na dálničních tazích. Nové stanice budou koncipovány jako tzv. L-CNG stanice, tedy s možností tankovat jak CNG, tak LNG. Některé dokonce v obnovitelné formě s biometanem.

+ Sleva na dálniční známku

Provozovatelé CNG aut budou od roku 2021 využívat slev na dálniční známku, kdy zaplatí o 750 Kč méně. Ačkoliv se částka zdá poměrně malá, pro průměrného řidiče je to sleva cca 0,5 Kč/kg při rozpočtení na celkový objem čerpaného CNG. Pro podnikající je zde ještě výhoda v nulové silniční dani.

+ Elektromobilita vs CNG

Renomovaný německý autoklub ADAC opakovaně zveřejnil studie, kde potrvzuje, že zejména plynové modely z koncernu VW jsou nejen nejekonomičtější, ale také nejekologičtější. A to dokonce v konkurenci všech pohonů nevyjímaje elektroauta. Posuzován byl celkový cyklus vlivu na životní prostředí včetně uvažování emisí vzniklých pro výrobě. Zde elektroautomobily výrazně ztrácejí a jejich přínos pro životní prostředí je více než diskutabilní. Zejména v podmínkách ČR jízda na elektřinu vyrobenou ze 49% z uhlí nedává smysl. Sílící hlasy odborníků pro zohlednění syntetických paliv (vč. biometanu či sysnetického metanu) snad zvítězí nad hloupě nastavenou legislativou.

+ Biometan

E.ON začal jako první ve větší míře využívat na svých vybraných stanicích biometan. Tento krok nemá vliv na cenu, je však velkým přínosem pro životní prostředí. Při uvažování celkové bilance výroby paliva a jeho spotřeby je biometan dle původu zpravidla o 80% lepší z pohledu emisí CO2 při současné 90% redukci emisí prachových částic a NOx, kterou se pyšní nejen biometan, ale i klasický zemní plyn. Biometan vzniká např. z odpadního skládkového plynu či čistírenského plynu, popř. z kukuřice a kejdy. CO2 je zde odebráno z atmosféry rostlinami a celková bilance tvorby tohoto skleníkového plynu je tak více než příznivá v porovnání s dalšími druhy pohonu.

- Konec vývoje CNG pohonu

Na počátku roku proběhla tiskem zpráva, že koncern VW končí s vývojem CNG pohonů z důvodu toho, že se chce soustředit na elektromobilitu, která má větší vliv na úspory flotilových emisí. Vše je motivováno v současnosti platnou neobjektivní metodikou hodnocení emisí z výfuku. Tato výrazně favorizuje hybridy s papírovými spotřebami 1,5-2,5 l/100 km či elektromobily jezdícími na elektřinu z uhlí. I kdyby se na rozhodnutí nic nezměnilo, znamenalo by to doběh prodeje současných nových modelů do roku 2027 a pak již jen provoz stávajícího vozového parku. Věříme, že se situace ještě změní, záhadou je například, jak řešit elektromobilitou profesionální nákladní dopravu. Pozitivními zprávami jsou tlaky na zohlednění významu syntetických paliv či zemního plynu jako takového. Např. v prosinci 2020 přijala Evropská rada rozhodnutí o uznání statusu zemního plynu jako přechodného prostředku ke snižování emisí. Stávající infrastruktura může být využita pro biometan, kdy se očekává významnější podpora i v ČR.

- Snížení spotřební daně u nafty

Na návrh přepracovaného ministra Havlička došlo ke schválení snížení spotřební daně pro naftu o 1 Kč na rok 2021. To je stejné, jako podporovat výrobu elektřiny z uhlí v prostředí EU, která tlačí na alternativní a obnovitelné zdroje. Hlavním argumentem pro návrh bylo přiblížení k podmínkám polských dopravců a jistá kompenzace za dobu, kdy dopravci jezdily i v době koronaviru do rizikových oblastí. Že je to krok zcela nekoncepční pro ochranu životního prostředí a který způsobí výpadek 6 mld. Kč ročně na daních, to naši současnou vládu evidentně netrápí.

- Ceny tradičních paliv

Následkem koronakrize padly ceny tradičních hmot na nejnižší úroveň za posledních 21 let a dlouhodobě nasmlouvané dodávky plynu způsobily, že od jara převyšovaly ceny CNG ceny nafty a benzínu. Přes absolutní hodnoty se však v nejlepším případě krátkodobě srovnaly náklady proovzu na CNG či nafty, na to reagovaly spousty uživatelů CNG vozidel s nelibostí. Důležité je však odfiltrovat emicionální aspekt a uvažovat analyticky dlouhodobě a zohlednit i k přírodě šetrnější provoz.

- Ústup od CNG 

Česká pošta se před lety rozhodla k využívání vozidel na CNG. Tento příkladný krok v podstatě rozhýbal trh a výstavbu stanic na CNG v ČR. Bohužel nastavením výběrových kritérií a neschopností si vyjednat výhodné podmínky se nová výběrová řízení vrací k tomu, že vítězí naftové pohony. K listopadu tak v podstatě zmizela Dobla s pohonem na CNG, která následovala již dřívě nahrazená Ducata naftovými motory. Drobnou satisfakcí pro všechny občany může být to, že progresivní přepravní a kurýrní společnosti dávají důraz na udržitelnost a společnosti jako DámeJídlo či DoDo používají téměř výlučně CNG pohon.

Komentáře k článku

Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.
Mike Chaison
Mike Chaison

kkk

středa, 17. března 2021, 07:36