19C0316_004-1024x683

CNG v nákladní dopravě - logická volba

úterý, 5. května 2020, 12:15

Mediálně masírovaná veřejnost si možná ani nevšimla, že snižování emisí není jen záležitost osobních vozidel. Podívejme se blíže na čísla srovnání osobní a nákladní dopravy. Kamion najezdí v průměru 120 000 km za rok s průměrnou spotřebou okolo 28 l/100 km. To je 33 600 l nafty plus aditiva. Na druhou stranu statisticky průměrné osobní auto najezdí 10 000 km se spotřebou 6 l benzínu či nafty, což představuje 600 l ročně. Jeden kamion tedy spálí ročně tolik paliva jako 60 osobních vozidel. A znovu, pokud uvažujeme, že na českých silnicích se denně pohybuje 50 000 kamionů, je to ekvivalent 2,8 mil. osobních automobilů. To je 46% všech vozidel v ČR!

Jak tedy snížit emise v této kategorii dopravy? Elektrifikací jen velmi obtížné. Pro zachování slušného dojezdu by musela být souprava v současném stavu poznání zatížena takovým množstvím baterií, že spolehlivě eliminuje rozumnou kapacitu nákladu. Kamion vzhledem k výši své pořizovací hodnoty musí být neustále vytížen. Jen těžko si lze představit, že si mohou dovolit nabíjet své akumulátory několik hodin.

Nabízí se zemní plyn či jeho bio varianta, biometan. Na trhu je několik let osvědčená technologie a nezbývá než zmín pár faktických postřehů z praxe.

  • Na trhu jsou vhodná vozidla Scania, Iveco, Volvo či Mercedes Benz, které mohou být v konfiguracích CNG s dojezdem na jedno natankování 500 km či LNG (dojezd 1200 km).
  • V ČR je bohatá síť na CNG, kde počet stanic přesahuje 200, v dalších 2 letech se plánují LNG stanice. CNG stanice jsou na hlavních tazích  a většinou vhodné pro kamiony.
  • Plynové motory mají srovnatelné parametry výkonu a točivého momentu s dieselovými variantami při 98% redukci pevných částic, 50% redukci NOx a 15% až 90% redukci CO2 (CNG či Biometan)
  • Vozidla jsou v pořízovacích cenách dražší, díky snížené spotřebě, nižší ceně paliva a v některých případech i další pobídce se však tyto náklady vrátí v horizontu 2 - 3 let, poté lze realizovat úspory ve výši 25% na palivu
  • Vozidla mají zpravidla nižší hlučnost a jsou tak vhodné i pro závozy městských aglomerací

Aktuálně jsou v ČR v nabídce následující vozy:

Nižší dojezd podle našeho názoru není závadou, kazdé 2 - 3 hodiny stejně řidič potřebuje zastavit a odskočit si a 10 min čerpání není žádnou překážkou.

Ne všechny stanice jsou však vhodné pro obsluhu kamionové dopravy. Zejména z pohledu nájezdu / výjezdu a umístění stojanu. Následující výčet hlavních tahů a stanic není sice úplný, ale pro ilustraci poslouží.

Dálnice D1 Praha - Brno - Ostrava
Dálnice D5 Praha - Plzeň - Rozvadov
Dálnice D4 Praha - České Budějovice

Již výše uvedený přehled dává poměrně slušné povědomí pro to, že je dostatek stanic pro rozvoj čisté kamionové dopravy.

Vozidla na plyn mají o cca 10% nižší absoulutní spotřebu paliva, tedy 30 l nafty odpovídá 27 kg CNG. Ceny CNG jsou dlouhodobě výrazně nižší oproti naftě. Kromě toho se jedná o stojanové ceny a u CNG mají možnost velkoodběratelé dosáhnout na vyšší slevy, než je to mu obvyklé u nafty.

Zatímco u naftového provedení jsou palivové náklady vč. Adblue kolem 750 Kč na 100 km, u CNG Adblue není vůbec potřeba a 100 km vyjde na 550 Kč.

V SRN je dále na plynová auta dotace na pořízení a pro všechny vozy je nulová sazba mýta, kde úspora při zhruba polovičním nájezdu v SRN z celkového počtu km činí ročně dalších 120 000 Kč.

Na situace lze pohlížet dvěma způsoby. Strategickým, kdy faktem zůstává, že zásoby zemního plynu jsou celosvětově 2 - 3 násobné oproti ropě, dalším aspektem jsou zdravotní rizika. Spalováním nafty vznikají pevné částice, které jsou rakovinotvorné, dále NOx, které působí dýchací potíže a četné studie prokazují, že lidé žijící blízko komunikací mají výrazně vyšší nálezy rakovinných bujení. CO2 je zase skleníkový plyn přispívající k narušení atmosféry a oteplování.

A právě zde mohou plynové motory pomoci - na příkladu motoru Cursor od Iveca, kde oproti EURO VI naftovým motorům jsou takřka nulové emise pevných částic, 50% emise NOx a 15% úspory CO2. V případě využití biometanu jsou úspory CO2 dokonce 90%. To vše při výkonu 460 k a 2000 Nm točivému momentu, se sníženou hlučností 71dB. Technologie zpracování výfukových plynů je u plynových motorů výrazně jednodušší, není třeba systému Adblue a filtru pevných částic, které v naftovém provedení mají omezenou životnost a zvyšují servisní náklady.

V ČR na kouzlo CNG již přišly četné logistické firmy, například DB Schenker či Kofola a jejich pozitivní zkušenosti vedou k dalšímu rozšiřování CNG parku vozidel.

 

Komentáře k článku

K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.

Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.