878A0140

Cenové výkyvy CNG

středa, 29. září 2021, 12:13

Na internetových diskuzích to vře. Důvodem jsou momentální cenové úpravy CNG na stojanech. Co se vlastně ve skutečnosti děje a co můžeme v dohledné době očekávat?

Za posledních více než 10 let se tržní cena plynu pohybuje celkem stabilně na úrovni 15 - 25 EUR/MWh. Díky tomu se ceny CNG zpravidla v rámci jednoho roku významně neměnily a uživatelé tak mohli kalkulovat výhody a nevýhody provozu na CNG.

Původně se výstavba CNG stanic vyvíjela zejména v rámci existující infrastruktury (v areálech) plynárenských společností a ceny se pohybovaly kolem 22 Kč/kg. S nárůstem vozidel a díky ochotě investorů byla v další fázi zahájena výstavba plnících stanic na lépe obslužných místech, atraktivnějších pro uživatele, např. klasických čerpacích stanic. To sebou přineslo i zvýšení ceny CNG v řádu 1 - 2 Kč/kg v těchto lokalitách.

Další příčinou zvýšení ceny byla změna sazby spotřební daně, která přispěla k nárůstu na současných cca 28 Kč/kg.

Domníváme se, že zde mohl sehrát významnější roli stát, který i přesto, že tuto možnost logicky měl, daň neodložil, naopak v rozporu s aktuálními trendy EU či selským rozumem, snížila daňovou zátěž u nafty a tedy oslabila pozici jakýchkoliv dalších alternativ. 

Tento rok je všakv tomto ohledu významný ještě něčím. Nákupní ceny plynu od dubna 2021 neklesají, naopak stále rostou a překonávají i ty dosud nedotknuté cenové hladiny. Dle analytiků je příčinou soubor událostí - dlouhá předchozí zima, neschopnost doplnit zásobníky plynu, velká poptávka po plynu v Asii, tlak na spuštění plynovodu Nord Stream 2.

Výsledkem je momentální hodnota přes cca 70 Eur/MWh, která znamená, že provozovatelé, kteří nemají fixované ceny, nakupují plyn za tuto plnou cenu v přepočtu 35 Kč/kg.

Provozovatelé pak mají volbu následující možnosti:

  • realizovat likvidační ztráty a ohrozit další fungování stanice,
  • zvednout cenu nad úroveň ostatních (s fixovanou cenou) i tradičních paliv a připravit se tak o další poptávku,
  • zvolit střední cestu nižších navýšení a nižších ztrát a doufat, že se situace během pár měsíců uklidní,
  • uzavřít provoz. 

Všichni doufají, že se během několika měsíců situace uklidní, do té doby můžeme posloužit pouze několika radami:

  • zachovejte klid, dosud pořád využíváte výhodnější ceny,
  • pokud máte možnost, jezděte ke stanicím s lepší cenou, jakmile se situace uklidní, vraťte se k privátním výhodným provozovatelům a podpořte je,
  • pokud máte možnost jezdit na benzín (např. u Octavia G-Tec), využijte tuto možnost,
  • uvědomte si, že ani cena na úrovni 35 Kč/kg není vysloveně špatná. Benzín stojí srovnatelně, ale spotřebujete ho při provozu více.

Závěrem zbývá snad jen podotknout, že celoevropsky prosazovaná elektroomobilita musí být v tomto ohledu úplně zoufalá. Ceny elektřiny se navyšují násobně z roku na rok, technologie nejsou rozhodně levné tak, jak bylo slibováno a jakmile se počet aut zvýší, vzpomene si příslušný státní orgán, že došlo k výpadku spotřební daně u fosilních paliv a je třeba zdanit elektřinu.

Držte se!

Komentáře k článku

Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.
Karel
Karel

Není to zase jen nějaké české lokální specifikum? Ve Vídni je na BP kilo za 0,99 Euro = 25,344 Kč, ostatní ve městě mají většinou za 1,089 - 1,099 (OMV, Eni, Avia, Shell…), čili za 27,87 - 28,13 Kč, když počítám kurz 25,60 Kč za €.

pondělí, 11. října 2021, 19:22
Kamil Lesák
Kamil Lesák

Dobrý den, situace je aktuálně docela zoufalá i v ostatních oblastech. Každopádně, např. můj G-Tec má spotřebu na 100 km: 4 kg CNG nebo 6 litrů benzinu. Bod zvratu při ceně benzinu 34 Kč/l je pak pro 51 Kč/kg CNG !!!, dále můžeme pokračovat: benzin 40 Kč/l, pak CNG 60 Kč/kg, tedy u mně závěr: rovnice pro bod zvratu v Kč/kg CNG = 1,5 násobek ceny benzinu. Zatím není vůbec důvod panikařit, i ta ropa zdražuje. Ekolog a energetik Kamil

pátek, 1. října 2021, 14:49
Kamil Lesák
Kamil Lesák

Dobrý den,

pátek, 1. října 2021, 14:42