19503_bioplynka
19503_310994865-541552331304435-7902014384628227068-n
19503_slavnostni-otevreni
19503_image

Autobusy MHD v Mladé Boleslavi jezdí na bioplyn z odpadů

úterý, 10. října 2023, 13:22

Dvě třetiny autobusů Dopravního podniku města Mladá Boleslav využívají zelený biometan vyráběný v místní bioplynové stanici z odpadu z domácností. Autobusy Iveco Urbanway pořízené v minulých letech od Zliner doplní letos další čtyři, průběžně do roku 2027 půjde o sedmnáct nových vozů.

V bioplynové stanici firmy COMPAG v Mladé Boleslavi končí zkušební provoz a na konci listopadu letošního roku přechází do běžného provozu. Stanice bude přijímat ročně minimálně 25 tisíc tun biologicky rozložitelných odpadů rostlinného i živočišného původu z domácností a ročně vyprodukuje 2,5 milionu metrů krychlových bioplynu. Zelený biometan je prostřednictvím vlastní čerpací stanicr bioCNG využíván pro pohon autobusů mladoboleslavské MHD i aut svážejících odpad. V budoucnu by měl areál zpracovávat veškerý komunální odpad.

Podle ředitele dopravního podniku Marka Džuvarovského aktuálně jezdí na bioCNG 21 z 32 autobusů, které má DPMB k dispozici. "Momentálně tedy jezdí na tento ekologický pohon dvě třetiny našeho vozového parku, ale do budoucna na něj přejdeme kompletně. Už víme, že se nám podařilo získat dotaci na dalších 17 autobusů." Projekt nákupu nízkoemisních autobusů pro dopravní podnik schválil Řídicí výbor. Mezi lety 2023 a 2027 tak pořídí od Zliner 17 nových autobusů Iveco Urbanway CNG s podporou z ITI více než 80 milionů korun. Dotace pokryje 70 procent uznatelných nákladů a dopravní podnik Mladá Boleslav díky tomu naváže na postupnou obnovu vozového parku, která probíhala mezi roky 2017 - 2021, kdy bylo uvedeno do provozu 21 nových autobusů s podporou prostředků z Integrovaného plánu rozvoje území (IPRÚ).  

Jak bioplynka (BPS) funguje:

Auto s odpadem se zváží, vjede do haly a vyloží ho do příjmové jímky. Šnekovým dopravníkem je dávkován do třídící linky. Zde se oddělí obalový materiál a inertní frakce, jako je písek, sklo nebo kámen. Třídící linka je jednou z nejdůležitějších součástí technologického řešení a dokáže účinně odloučit biologicky nerozložitelné materiály, jako jsou např. plasty, kovy či sklo. Po pasterizaci bez nežádoucích patogenních mikroorganismů je tento materiál přečerpán do fermentorů a dochází k produkci bioplynu. Bioplyn pak zajišťuje i energetickou soběstačnost celého provozu BPS. Cirkulární smyčku uzavírá výroba certifikovaných hnojiv pro využití v zemědělství.

Skupina COMPAG získala v září 2023 za projekt výstavby bioplynové stanice zvláštní cenu v soutěži STAVBA ROKU Středočeského kraje.

Výrobna biometanu v Mladé Boleslavi začala navíc dodávat první kubíky obnovitelného biometanu domácnostem. Ke své distribuční soustavě ji připojil největší český distributor plynu, skupina GasNet. Zelený biometan se nijak neliší od zemního plynu a odběratelé ve městě a okolí nepoznají žádný rozdíl. Plyn se před vstupem do distribuce kontroluje a přidává se i typický zápach, protože biometan není stejně jako zemní plyn sám o sobě cítit. Objem biometanu dodávaného do distribuční sítě GasNet roste. Zatímco loni dodávaly bioplynové stanice do sítě kolem 110 000 m3 měsíčně, aktuálně je to přes 230 000 kubíků. Jako první distributor v Česku připojil GasNet ke své soustavě bioplynovou stanici v Rapotíně na severní Moravě v roce 2019. Loni se k ní přidaly stanice v Litomyšli ve východních Čechách a v Horní Suché na Karvinsku. V ČR je podle GasNet více než 550 bioplynových stanic, do roku 2030 by biometan mohl v ČR nahradit 10 - 15 % spotřeby plynu pro vytápění a silniční dopravu.

Zdroj: Busportal.cz

 

Komentáře k článku

K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.

Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.