878A0342

Aktualne.cz: Škoda končí s modely na stlačený zemní plyn

středa, 2. listopadu 2022, 20:34

Éra nových škodovek na stlačený zemní plyn se blíží ke konci. Z českých ceníků modelů Scala a Kamiq zmizely verze G-Tec po aktualizaci koncem minulého týdne, u Octavie zatím model s pohonem na CNG v nabídce zůstává. Ani s ním se ale do budoucna nepočítá, v Mladé Boleslavi totiž s plynovými modely končí úplně.

Scalu i Kamiq G-Tec poháněl shodně litrový tříválec s výkonem 66 kW v kombinaci s manuální pětistupňovou převodovkou. Plynová verze vynikala především úsporným provozem, její emise se pohybovaly těsně pod hranicí 100 g CO2 na ujetý kilometr, zatímco ostatní čistě benzinové verze atakovaly nebo dokonce překonaly minimálně hranici 120 g/km. Automobilka si tak plynovými verzemi částečně snižovala flotilové emise.

Jenomže únorová invaze Ruska na Ukrajinu a s ní související razantní zvyšování cen ropy i plynu zasadila autům na CNG tvrdou ránu. Jeho cena totiž razantně vzrostla, momentálně stojí podle specializovaného webu cng.cz 57,31 koruny za kilogram, v září byl ale průměr na téměř 75 korunách a některé stanice i dnes prodávají kilogram plynu za skoro sto korun. Výhodnost pro zákazníka, která byla dlouho velkým lákadlem ke koupi auta na CNG, poměrně rychle zmizela.

Podle mluvčího značky Pavla Jíny to ale není důvod ukončení prodejů aut na CNG, který je navíc plošné a nevztahuje se jen na český trh. "Škoda Auto plánuje v rámci své transformace rozšířit nabídku o několik plně elektrických modelů, které doplní nabídku velmi úsporných modelů se spalovacím motorem. Proto došlo ve spolupráci s koncernem Volkswagen k rozhodnutí, investovat prostředky do vývoje těchto pohonů přednostně," říká Jína.

U Scaly a Kamiqu jsou zájemci už teď odkázaní už jen na skladové zásoby: obou modelů je aktuálně k dispozici v celém Česku 14. Octavii G-Tec s 96kW patnáctistovkou a manuální nebo dvouspojkovou automatickou převodovkou zatím objednávat mohou, ukončení prodejů je ale v plánu během několika následujících měsíců. Momentálně stojí plynová Octavie nejméně 579 900 korun.

Česko tak následuje podobný trend ze zahraničí. O konci plynových škodovek v Německu informoval magazín Auto Motor und Sport už v srpnu, důvodem byly nízké prodeje těchto verzí. Ostatně ani v Česku to není žádná sláva. Za devět měsíců se prodalo podle statistik SDA 53 plynových Kamiqů, 72 Scal a 337 Octavií. Všechna čísla představují jen nepatrný zlomek z celkových prodejů daných modelů. Naopak třeba v Itálii, kde jsou auta na LPG i CNG nepoměrně populárnější, zůstávají plynové verze Kamiqu i Scaly nadále v konfigurátoru. Jak ale uvedl Pavel Jína, ne na dlouho.

Pohon na stlačený zemní plyn mají v nabídce i další značky koncernu Volkswagen. V českých konfigurátorech Seatu (Ibiza, Arona i Leon) a Audi (A4 Avant a A5 Sportback) zatím verze na CNG zůstávají, Volkswagen však plynové verze miniauta up!, Pola a Golfu z nabídky dočasně kvůli dostupnosti vyřadil. Není ale vyloučené, že se do ní za nějakou dobu zase vrátí.

„Rozhodnutí koncernu Volkswagen omezovat modely na plynový pohon považujeme za nešťastné“, přidává svůj názor Václav Holovčák, šéf skupiny Bonett. „Pro budoucí rozvoj všech obnovitelných zdrojů energie v dopravě je nutné, aby se rozvíjely také technologie (bio)CNG/LNG. Bez konečných uživatelů nebude možné uplatnit v dopravě biometan, který je ve své druhé generaci často šetrnější k životnímu prostředí než elektřina.“

Zdroj: Aktuálně.cz, upraveno

Komentáře k článku

K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.

Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.