CNG+Octavií G-TEC do Antverp a zpět za 80 euro
 

Octavií G-TEC do Antverp a zpět za 80 euro

 
IMG_1925
 
IMG_0013IMG_1786IMG_1794IMG_1910IMG_1920IMG_1944IMG_1955IMG_1961
 
 

Polemikou a názory na to, jak moc se podařilo mladoboleslavské automobilce naplnit očekávání dnes již poměrně početného davu řidičů, kteří přestoupili nebo se teprve chystají přestoupit do vozů poháněných zemním plynem s novou Škodou Octavia nesoucí označení G-TEC, se to v médiích jenom hemží. Vlastní názor jsme si konečně mohli udělat i my v redakci CNG+. Podařilo se nám to díky laskavosti české pobočky celosvětové půjčovny vozů Sixt, která nám vůz na tři dny zapůjčila.

Související: 

Naším cílem bylo zjistit, jak se nová škodovka chová v reálném provozu, potvrdit či vyvrátit naše podezření, že ne vždy jsou hodnoty udávané výrobcem přesné. Také nás zajímalo, jak si vůz poradí s různou kvalitou plynu v Evropě. Z našich zkušeností s testováním jiných modelů vyplývalo, že hodnota dojezdu 400 km na CNG bude přinejmenším dost nadsazená a v reálném provozu, zejména pak na rychlých německých dálnicích, nedosažitelná. S tímto předpokladem jsme si i cestu plánovali a vybírali CNG stanice v intervalu 250 - 280 km. Octavie nás však těchto obav zbavila hned na prvním úseku a my jsme si mohli interval pohodlně zvýšit na 350 km s rezervou.

Díky přeplňování motor krásně táhne už od nižších otáček, většinu dálničních úseků máte šestku zařazenou trvale. Během cesty jsme v reálném provozu udržovali rychlost mezi 120 - 130 km/h, ale na německých dálnicích jsme se odhodlali atakovat i dvousetkilometrovou hranici. Octavie velmi ochotně vyslyší i takové volání divočiny. 

Na zpáteční cestě nám noční prázdná dálnice umožňovala vyšší rychlosti, to však mělo za následek vyčerpání plynu již po slušných 360 km. Do konce cesty nám zbývalo 60 km, nicméně na trase Plzeň - Písek jsme již neměli možnost doplnit plyn a nezbývalo než zjistit, jak jezdí G-TEC na benzín. Pravověrní "plynaři" sice zaúpí, ale přece jen jsme celou cestu sebou táhli 50 litrů benzínu a chtěli jsme vědět, jak se bude chovat auto i na benzín. Čekala na nás dvě příjemná zjištění. Za prvé, jedině podle ukazatelů zjistíte, na co jedete, žádné zaškubnutí se při přechodu z jednoho typu paliva na druhý nekoná. Za druhé, dosažená hodnota 5,5 l/100 km je na benzínový motor velmi slušná a auto tedy i v případě absence plynu neprovětrá rodinný rozpočet. Možná jen drobný postřeh - zdálo se nám, že auto si víc libuje s plynem. Při jízdě na benzín byl zvuk motoru o maličko hrubší.

Mimochodem k přepínání mezi palivy - auto si automaticky vybírá CNG, jedinými výjimkami jsou studené starty a starty po načerpání, kdy se testuje po dobu 1,5 km kvalita plynu a vůz jede na benzín. Podle očekávání při kvalitě plynu L došlo ke zvýšení spotřeby cca o 10% a adekvátnímu snížení dojezdu, v reálu to znamenalo, že tam, kde jsme s H plynem měli dálniční spotřebu kolem 4,2 kg, u L plynu to bylo 4,7 kg/100 km.  

Najeto km Spotřeba dle ukazatele Cena plynu Kvalita plynu Čerpáno Náklady PHM Skutečná spotřeba
337 4 26.90 H 15.88 427.17 4.71
380 3.7 31.69 H 14.10 446.82 3.71
338 4.4 29.48 L 16.43 484.41 4.86
373 4.2 29.76 H 14.26 424.36 3.82
330 4.4 31.99 H 15.51 496.21 4.70
1758 - - - 76.18 2278 4.33

Pro zajímavost - v roce 2013 jsme absolvovali podobnou trasu s vozem VW up! s průměrnou spotřebou 4,15 kg/100 km. V porovnání s tím naše dosažená spotřeba 4,33 kg/100 km je v podstatě srovnatelná, komfort a dynamika jízdy nesrovnatelně příjemnější ve škodovce.

Příjemné bylo i chování vozu mimo dálnice. Spotřeba klesala i pod úroveň 3,5 kg/100 km a vůz táhl na šestku do větších kopců bez problémů a potřeby podřazování. Když jsme přemýšleli, jak charakterizovat vůz pro řidiče bez zkušenosti s pohonem na CNG, bude nejpřesnějším hodnocením asi tvrzení, že Octavia G-TEC je úplně normální (a tedy výborná!) Octavia se schopností jezdit za pár korun, aniž by bylo nutné obětovat jízdní dynamiku a radost z jízdy.

Zamýšleli jsme se nad vozem i z pohledu nabídky společnosti Sixt a podle našeho názoru znamená Octavia G-TEC velkou konkurenční výhodu. Za stejné peníze nabízí zákazníkovi výrazně nižší náklady na provoz. Pro ty ekologicky smýšlející je zas dobrou zprávou, že G-TEC je šetřílek i v oblasti produkovaných emisí, v porovnání s naftou/benzínem při provozu na plyn redukuje některé emisní složky až o 90%!

Poděkování patří Sixt za zapůjčení vozu.

Mapa cesty

Komentáře k článku

CNG Plus
CNG Plus

Použili jsme informace ze serveru www.gibgas.de, přijdou nám nejlepší.

čtvrtek, 1. ledna 2015, 10:36
 
Petr Bulín
Petr Bulín

Dobrý den, použili jste nějakou aplikaci na plánování tankování?

úterý, 30. prosince 2014, 10:53
 

Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.
 

Facebook komentáře

 
 
 

Nabídka vozů

 
 

VW Caddy 2.0 Ecofuel Maxi skrin...

Uvedení do provozu: 06/2011

Cena: 325 490 Kč

 

 

facebook

 

Poslední hodnocené stanice

HodonínHodonín26.9.2016
     
 
ŘíčanyŘíčany19.9.2016