Audi-A3-Sportback-1200x800-4b8bf79023dbdf7f
VW-Caddy-1200x800-8acb86d443ad8594
Skoda-Octavia-Combi-1200x800-46912a049db1dded
Fiat-Panda-1200x800-d737fa13f5e0df4c
Skoda-Octavia-Combi-1200x800-6e9b39e6a4019d66

Vyplatí se auta na zemní plyn? Ano, vyplatí! CNG vs. benzín 4:0

úterý, 19. prosince 2017, 13:41

Ať si to chceme přiznat či nikoliv, zemní plyn je i přes postupný nárůst registrací a nabídku vozidel stále exotickým segmentem vozidel na trhu. Je s podivem, kolik publicity dostávají elektropohony, když vozidla na CNG nabízejí srovnatelné emisní parametry, výrazněně nižší pořizovací ceny, delší dojezdy, kratší tankování a nižší váhu. Nic proti elektrickým vozům, je to další ekologicky šetrná alternativa ke klasickým motorům a z jejich rozvoje snad bude těžit i příroda. My jen připomínáme, že podobné, možná i lepší, může nabídnout i CNG. Toho si všímá magazín Autobild, který srovnává 4 vozy různých výrobců v jejich benzínovém a plynovém provedení.

Na začátku trochu pro připomenutí - plynové verze emitují až o 25% méně CO2, při použití biometanu až o 100% méně a při využívání syntetického metanu vyrobeného firmou Audi je dokonce celková bilance produkce CO2 mínusová. Plynové motory v podstatě neprodukují pevné částice a produkce NOx je zanedbatelná. A jak vychází porovnání jednotlivých vozů?

Ve výběru byl Fiat Panda, u kterého plynová verze vychází o 2500 EUR dráže a je také o 109 kg težší díky tlakovým lahvím. Zavazadlový prostor je díky zásobníku omezen o 25 l, jinak jsou však nákladové prostory identické. I když CNG verze ztrácí 5 koní, v normálním proovzu si toho ani nevšimnete, jak benzínová, tak plynová verze je velice ochotná k vytáčení a dle zvuku je kombinací "motorky a příklepové vrtačky". Výsledek srovnání: CNG verze je srovnatelná s benzínem, vyplatí se již po 50 tis. km, kdy se projeví úspora paliva.

Další kandidát - Audi A3. Benzínová verze má opět o 6 koňských sil navrch, je také spontánější v nástupu oproti čtyřválcovému plynovému motoru. Plynové láhve zaberou 100 l zavazadlového prostoru, kryt je v horní pozici, tlakové láhve jsou z kompozitu vylučující vliv koroze. 14 kg objem nádrží stačí až pro 400 km dojezdu, pak je k dispozici 50 l benzinová nádrž. Výsledek srovnání: Kdo ujede ročně více než 12500 km, ať sáhne po CNG verzi, ta se kromě toho v testu životnosti Autobildu na 100.000 km projevila absolutní bezvadností a bezporuchovostí a je na prvním místě ve srovnání s ostatními modely.

A nyní model z tuzemska - Škoda Octavia G-Tec. U tohoto vozu dává plyn rozhodně smysl, automobil střední třídy hojně využívaný firemními flotilami. Čím více kilometrů najedu, tím rychleji se smaže o 2900 Eur vyšší pořizovací cena. U motorů platí to samé, jako u A3, benzínový tříválcový jednolitr je živější v nástupu, oproti tomu je běh plynového motoru vyváženější a klidnější. Plynová verze je také o 200 kg těžší, což je znát na teoretických časech jizdních parametrů, v praktickém provozu si toho sotva všimnete. Zavazadlový prostor se liší o 130 l, tlakové nádrže zabírají místo rezervě, místo té je k dispozici dojezdová sada. Jinak je zavazadlový prostor krásně využitelný, po sklopení vzniká nádherně rovná plocha. Výsledek: Téměř shodné zavazadlové prostory, dlouhý dojezd a nepřekonatelně nízké provozní náklady činí CNG verzi jasnou volbou nejen pro flotilové firemní zákazníky.

Do čtveřice užitkový / rodinný vůz - VW Caddy. O motorech platí to samé, jako u Octavie či A3, oproti těmto modelům má však Caddy výhodu ve velkých nádržích na plyn na 26 či 37 kg (platí pro verzi Maxi), což umožňuje plynovou autonomii na 500 či 700 km. Jako nouzová rezerva je k dispozici ještě 13 l benzínu. To, co je u užitkových verzí nejdůležitější - nákladový prostor zůstává díky umístění nádrží zcela nezměněn a činí obřích 3200 l či 4130 l u verze Maxi. CNG verze je dražší v pořizovací ceně o 2400 Eur, to se však vrátí po ujetí 60.000 km. Výsledek: Díky identickému zavazadlovému prostoru a velkému dojezdu je CNG verze ekonomičtější a  ekologičtější variantou.

K výše uvedenému srovnání jsme oslovili zástupce nejvýznamnějších provozovatelů CNG stanic v ČR, společnosti Bonett a E.On. Dle jejich vyjádření je zájem o CNG narůstající, další modely aut v podstatě bez omezení užitkových vlastností potvrzují atraktivitu tohoto pohonu. Leaderem v tomto segmentu je koncern VW, u nás dominuje Škoda s modelem Octavia. Mnozí provozovatelé CNG aut mohou potvrdit závěry magazínu Autobild, kdy při vysokých nájezdech se vyšší pořizovací cena vozu vrátí již po jednou roce.

Komentáře k článku

K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.

Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.