1000x1000-1385475984-photo-041113-9-21-42
obrázek 1
obrázek 2
obrázek 3
obrázek 4

VW eco up! - 15 000 km a 0 závad

pátek, 28. února 2014, 11:51

Po necelém půl roce jsme najezdili v reálném provozu 15.000 km s VW up! s motorizací 1,0 50 kW s pohonem na CNG. Jaké jsou naše poznatky, spotřeba, přednosti a nedostatky tohoto vozu? To prozradíme za chvilku, ale protože každé hodnocení je velmi subjektivní, sluší se zmínit, s čím srovnáváme a jaké máme zkušenosti s vozidly obecně.

Autor článku za svůj život najezdil cca 1 mil. km, přičemž nejvíce zkušeností má s vozy na naftový pohon. Začínal s Octavií 1,9 TDI s 66 kW motorem, se kterou se dalo jet se spotřebou kolem 4 l/100 km bez problémů. Pamětníci si vzpomenou na tehdejší cenu nafty 16 Kč/l. Auto sloužilo cca 170 tis. km. Následovala další Octavie se silnějším a modernějším 1,9 TDI motorem s 81 kW, přečipovaným na vyšší výkon. Spotřeba šla vzhůru a v podstatě se nedalo dostat pod 5 litrů. Vůz v krátké verzi byl velmi živý a výkon motoru více než dostatečný. Po cca 220 tis. km došlo k obměně vozu za Octavii II opět s naftovým motorem 1,9 PDI s výkonem 77 kW, později přečipovaným na 113 kW. Spotřeba opět cca 5 litrů, opět naježděno zcela bezproblémových 240 tis. km.

I přes absolutní spokojenost s vozy Škoda kvůli rozrůstající se rodině padla volba na naftový Ford S-Max 2,0 s motorem o výkonu 96 kW. Zatím je vozidlo stále využíváno pro rodinné výlety vyžadující přepravu velkých objemů všech možných cenností, ale jeho role s novým přírůstkem do rodiny v podobě VW up! na CNG postupně slábne. Důvodů je několik.

Čtěte také - redakční test VW eco up!

Zaprvé - S-Max si vezme v průměru 6 litrů nafty, up! se pohybuje kolem 3 kg. Úspora dosahuje až 65%! Tam, kde člověk jede sám či ve dvou, je up! ideální volbou. Dokonce cesty hromadnou dopravou vyjdou levněji autem, jako příklad je možné uvést trasu 100 km autem za 75 Kč, nebo autobusem za 110 Kč.

Zadruhé, se zpřísňujícími emisními limity se naftové motory vybavují filtry pevných částic, což je i případ Fordu. V praxi jde o to, že se filtr ucpe, motor přepne do nouzového režimu (nejde do otáček a max. rychlost je omezena na 80 km/h) a v servisu vám filtr "vypálí" za 3 tis. Kč se slovy: "Máte štěstí, že to šlo udělat, museli jsme měnit i olejovou náplň. To máte z toho ježdění po městě, filtr se regeneruje při rychlostech 60 - 90 km/h a pokud se popojíždí, tak se prostě ucpe". Po ujetí cca 100 tis. km jsme si vypalování filtru užili již dvakrát, v intervalech 10 0000 km. Tím, že popojíždění po městě si odbyde VW, v podstatě dále šetříme peníze.

Z výše uvedeného je zřejmé, že se roční úspory přesahující 40 tis. Kč v jakémkoliv rozpočtu, ať rodiny či firmy, velmi hodí.

Z poměrně obsáhlé předmluvy je jasné, že hodnocení může být ovlivněno zkušenostmi s výrazně silnějšími, dražšími a prostornějšími vozidely. Přesto nemáme výtek k motoru jako takovému, dynamika je prostě slabší, zato je bohatě vyvážená úsporami. V podstatě se dá říci, že jediné výtky máme k neplynové části vozu.

Ale před kritikou se pojďme podívat nejprve na pozitiva:

Ekonomika provozu

  • vůz si bere s rezervou 3 kg/100 km za reálných podmínek, v létě s klimatizací, v zimě na zimních gumách a s vyhříváním sedaček je to přece jen tak o 0,2 kg/100 km horší, ale průměr je uspokojivý.

Prostor

  • překvapivý prostor pro řidiče a spolujezdce, člověk (ani 190 cm) se necítí stísněně

Jízdní vlastnosti

  • velmi dobré jízdní vlastnosti, dokonce i na dálnici kolem 130 km/h velmi stabilní jízda neodpovídající očekávání miniauta
  • pokud je déšť, úzké pneumatiky krásně zvládají vrstvy vody a auto nemá tendenci plavat

Spolehlivost a servis

  • zatím máme zkušenosti pouze omezené, ale dosud auto nemá sebemenší problém
  • v servisu je prohlídka při 15 000 km identická s benzínovou verzí, náklady cca 2 600 Kč
  • díky propojení servisní sítě Škoda Auto a VW nebyl problém se servisem u dealera Škody Auto

A nyní výhrady:

Inklinace k zamlžení skel ze vnitř 

  • nevíme, čím to je, ale při větší obsazenosti vozu nestíhá ventilace a je nutné přikročit k jedinému fungujícímu - zapnout klimatizaci, která spolehlivě a okamžitě rozjasní výhled   

Zavazadlový prostor

  • jak byste čekali, není to o objemu, ten je naopak překvapivě prostorný, ale o drobnostech
  • zavazadlový prostor není osvětlen, takže ve tmě časté zejména v dlouhých zimních večerech při návratu z práce v 17 h či déle je člověk odsouzen ke šmátrání
  • dále drobnost ve formě absence lanek ve víku zavazadlového prostoru, po otevření nedojde k současnému nadzvihnutí víka, to člověk musí dělat manuálně a stejně tak ho vrátit zpět, jinak, jak zjistíte záhy, zvednuté brání řidiči v pohledu zpět ve zpětném zrcátku.

Prahy

  • po otevření dveří zjistíte, že prahy se nadměrně špiní, z čehož mají radost jistě řidičky v sukních

Ovládání oken

  • tlačítka na elektrické stahování oken jsou vždy pouze na příslušných dveřích, takže řidič musí okno spolujezdce ovládat nahnutím k pravým bočním dveřím
  • tlačítko je potřeba navíc držet po celou dobu stahování, jinak se zastaví
  • nepraktické je, že okna nejdou ovládat, jakmile člověk vypne motor a ponechá klíček v zapalování.

Je zřejmé, že uvedené neduhy vycházejí s minimalizace nákladů u základní verze vozu, ale v okamžiku, kdy je vůz vybaven složitými elektronickými systémy, jako je Start - Stop systém, tak se zdá šetření na lampičce či lankách krytu zavazadlového prostoru legrační.

Tyto drobnosti však nezastíní fakt, že vozidlo je reprezentantem alternativních pohonů současnosti, umožnující reálné ekonomické a ekologické úspory. 

Komentáře k článku

Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.
aleš
aleš

dobrý den , musím opravdu souhlasit s článkem .. mám vw up týden je úplně nový za týden ujeto 1700 km a spotřeba je vážně 2,8 kg jsem plátce DPH ,takže to jezdí vážně skoro zadarmo .

čtvrtek, 12. června 2014, 14:04
MartinK
MartinK

Průměrná hodnota spotřeby je na spritmonitor.de u CNG upů 3,57 kg/100km a 3,6 kg/100km u Citiga. To je mnohem pravdivější údaj o spotřebě (+20% oproti papírové spotřebě), se kterou by měl případný zájemce počítat. Na spritmonitoru je 5 upů se spotřebou pod 2,9 (z 152 CNG kusů, které tam jsou), Citigo ani jedno. Ježdění delších vzdáleností po okreskách je spíše výjimkou, a proto se na něj je takto potřeba dívat.

úterý, 15. dubna 2014, 11:37
Tomáš
Tomáš

Jako 2. auto do rodiny jsme pořídili Škodu Citigo CNG. Udávané spotřebě 2,9 kg/100 km jsem zprvu moc nevěřil, dokud jsem si ji sám nepotvrdil. Dojíždím denně 18 km do zaměstnání. Po ujetí 18 km mi palubní počítač obvykle ukazuje průměr cca 2,8 kg/100 km. Jedu - li však dál, a to i s rodinou, dostanu se v klidu na 2,6 kg/100 km ! (zhruba za stejnou cenu jezdí babeta - já ale jedu plnohodnotným autem, v teple, suchu a s rodinou). Jistě, není to žádný závodník, ale akcelerace je bohatě kompenzována úsporou. Máme najeto cca 6000 km a pro zajímavost jsem kontroloval olej - je stále čistý - jako nový !. Máme ještě benzinového 1,4 L Roomstera, spotřeba cca 6l benzinu (s hodně lehkou nohou)/100 km. Citigo jezdí za třetinu...Autobusem se dostanu do práce za 1,50 Kč/km a cesta trvá dohromady skoro hodinu. Citigem za 0,80 Kč/km, do 25 minut. Už bych neměnil...S článkem naprosto souhlasím, klady i zápory jsou u VW UPu naprosto stejné jako u Citiga. Všechny "neduhy" (tlačítka okýnek, plato atd.) mají samozřejmě i benzinové verze, a všechny již byly kritizovány při představení modelu. V porovnání s celkovým dojmem však jde o malichernosti, na které se dá zvyknout (jen to světýlko v kufru asi nějak pořeším :o)

středa, 2. dubna 2014, 21:11