CNG+Test Volkswagen eco up - benzín vs CNG
 

Test Volkswagen eco up - benzín vs CNG

 
06_IMG_6452
 
07_IMG_645405_IMG_645001_myti_vozu_IMG_635802_pripraven_k_testu_IMG_635009_IMG_646408_IMG_645710_vyjizdime_IMG_2086IMG_6386IMG_6385IMG_6387IMG_6408IMG_6401IMG_6477_tankovani_benzinIMG_6365IMG_636603_pripraven_k_testu_IMG_6373IMG_6418_benzin_kufrIMG_6419_benzin_kufrIMG_6421_benzin_kufrIMG_6430IMG_6431IMG_6436_CNG_lahveIMG_6437_CNG_lahveIMG_6440IMG_6446_benzin_zadni_castIMG_6449_benzin_zadni_castMotor CNG verzeMotor benzínové verzepalubni_deska_CNGpalubni_deska_benzin
 
 

Na základě četných dotazů od čtenářů jsme se i my rozhodli provést srovnávací test nového lidového vozítka od Volkswagenu. Našim cílem bylo objektivně posoudit, zda by se měl budoucí majitel tohoto vozu rozhodnout pro benzínovou nebo CNG verzi. A jak to dopadlo?

V pošmourném únorovém ránu se vydáváme na tříhodinovou cestu z Českých Budějovic do Terezína, kde na nás čekají díky ochotě společností CNGexpert a Gerhard Horejsek a spol., s.r.o. dva "upy". Jeden benzínový o výkonu 44 kW a druhý na zemní plyn s 50 kW motorem. Obě autíčka podstupují nejprve pečlivou lázeň, abychom na Ústecku neudělali ostudu.

Test, jehož cílem je kromě porovnání jízdních vlastností zejména vyhodnocení spotřeby, odstartujeme v Ústí nad Labem, kde naplníme láhve na tamější plničce. Zbývá ještě doplnit benzín do druhého vozu a vyrážíme!

Náš test probíhá v okolí Ústí nad Labem, tedy ve velmi členitém terénu, na okresních silnicích, v kopcích na notně promrzlých silnicích a tak není při naší cca 100 km jízdě nouze o pár "adrenalinových" momentů (jedním z nich je i návštěva hospůdky v zapadlé vesničce, pozn. red.).

Již při cestě z Terezína do Ústí nad Labem, která vede přes strmé kopce, je znát, že obě auta nejsou žádné závodní speciály, ale spíše prostředek pro městský provoz a pohodlné nákupy. Je potřeba hned v úvodu zmínit, že u takto malých vozů bývá rozhodující pohotovostní váha. CNG verze je totiž o 100 kg těžší (1031 kg oproti 929 kg) a to je zejména při překonávání strmějších vozovek docela znát. Výrobce uvádí, že plynová verze má mírně horší akceleraci z 0 - 100 km, tj. 16,3 s oproti 14,4 s u benzínu. Co se týká maximální rychlosti, je takřka shodná, pohybuje se okolo 160 km, což jsme ani neměli na ústeckých silnicích možnost vyzkoušet. Nutno dodat, že zástupce typické cílové skupiny VW eco up to asi ani zajímat moc nebude.

V polovině cesty zastavujeme a důkladně oba vozy prohlížíme. Na první pohled sice moc rozdílů nezaznamenáváme, nicméně pokud se podíváme blíže, konstrukční rozdíly jsou patrné. Je to především provedení motorového prostoru, nádrží a výfuku v zadní části vozu (u CNG verze před zadním kolem). Za pochvalu stojí takřka nulové omezení zavazadlového prostoru. Nalezneme také drobné funkční odlišnosti u testované CNG verze, která disponuje navíc systémem Start-Stop a chová se tedy ještě úsporněji. Při zážehu je samozřejmě využíván benzín, automatické přepnutí na plyn je nepostřehnutelné.  U CNG verze je zobrazen stav obou paliv, za běžných okolností ukazuje ručička stav plynu, po jeho vyčerpání nebo při rozjezdech se studeným motorem pak indikuje stav benzínu. 

V půlce testu si mezi sebou oba vozy střídáme a nelze se ubránit pocitu, že rozdíl v akceleraci je cítit. CNG verze VW eco up je mírně línější, nejvíce patrné je to v kopcích, při rozjezdech a pojížďkách po městě už méně či mizivě. I přesto, že toto je jistý hendikep, jsme přesvědčeni o tom, že na něj zapomenete po přečtení následujících řádků.

Úspora. To je synonymum CNG verze Volkswagen eco up!. Při testu jsme oba vozy nijak nešetřili, protáhli je cestou necestou, po městě i mimo město a výsledky jsou následující:

Srovnání reálné spotřeby VW eco up! Benzín vs CNG

  Benzín CNG
Spotřeba na 100 km udávaná výrobcem - kombinovaná                 4,50 l 2,90 kg
Spotřeba na 100 km skutečně naměřená 4,26 l 2,83 kg
Náklady v Kč na 100 km skutečně naměřené 157,21  75,41 
Úspora v % CNG vs benzín 52%

Pokusili jsme se ještě srovnat pořizovací ceny obou verzí. Porovnáváme-li obdobné motory, CNG verze vyjde o 60 000 Kč dráž než benzínová (209 900 Kč), v případě, že bychom postavili na roveň stejnou výbavu (systém Start-Stop) činí rozdíl o něco méně, tj. 51 000 Kč.

Podle našeho názoru není potřeba vnímat VW eco up! jen jako druhé auto do rodiny. Pro prozíravé firmy má vůz velký potenciál a může nahradit oblíbenou Škodu Fabia tam, kde vůz slouží k přepravě 1 - 2 osob. Ideální využití nabízí pro vozy autoškoly, rozvážkové a kurýrní služby, ostrahu či pro obchodní zástupce. Z tohoto pohledu je velmi zajímavé srovnání pořizovací ceny a nákladů na provoz právě se zmiňovanou škodovkou. Naftová Fabie 1,6 (55 kW) má dvojnásobné náklady na pohonné hmoty (i při uvažované spotřebě 4,5 l nafty na 100 km) a je dokonce dražší o 53 000 Kč!

Rozhodujete-li se mezi plynovou a benzínovou verzí, napoví Vám dobře i propočet návratnosti rozdílu ceny. Stačí Vám totiž ujet přibližně 62 tis. km a jste v plusu!

Poptejte Volkswgen eco up! u nás

Nepřesvědčila Vás tyto čísla? Pak jednoduše nejste cílovou skupinou tohoto vozu. Je nám jasné, že VW eco up! neoslní všechny, ale podle našeho názoru je to ideální vůz pro městský provoz, kratší vzdálenosti, specifické firemní činnosti nebo jako dopravní prostředek do práce.  A chcete-li, i pro Váš pocit, že jste udělali něco pro přírodu!

Základní charakteristiky vozů

  Benzín CNG
Obsah v cm3                 999 999
Výkon v kW 44 50
Hmotnost vozu - pohotovostní v kg (2-dvéřové provedení) 929 1031
Třída účinnosti C A+
Max. rychlost v km/h 160 164
Akcelerace 0 - 100 km/h v s 14,4 16,3
Celková dojezdová vzdálenost v km 800 550 
Cena v Kč 209 900 269 900

 

Komentáře k článku

CNG Plus
CNG Plus

Tento údaj jsme nepočítali, ale je možné si jej jednoduše vypočítat na základě uvedených spotřeb benzínu a CNG jejich obsahu energie.

středa, 24. dubna 2013, 15:33
 
Anonym
Anonym

Dotaz na CNG + : Kolik energie jste spotřebovali během vašeho testu benzínové a plynové verze? Děkuji.

středa, 24. dubna 2013, 14:17
 
CNG Plus
CNG Plus

Třídu energetické účinnosti uvádíme dle údaje výrobce (VW SRN), ta je udělována na základě emisí CO2 se zohledněním pohotovostní hmotnosti vozidla.

úterý, 23. dubna 2013, 16:09
 
Anonym
Anonym

Dotaz na CNG + : Na základě jakých čísel uvádíte u benzínové verze "třídu účinnosti" C a u CNG A+ ? Kolik energie jste spotřebovali v benzínu a kolik v zemním plynu? Nebo tím myslíte momentální ekonomickou účinnost? Děkuji za odpověď.

úterý, 23. dubna 2013, 13:22
 
Anonym
Anonym

Diky za recenzi.

pondělí, 11. března 2013, 08:19
 
CNG Plus
CNG Plus

ad pravidelné kontroly: doporučujeme zobrazit si odpověď v naší poradně, kde je tomu věnován prostor: http://www.cngplus.cz/poradna/revize-zarizeni.html

pondělí, 4. března 2013, 19:31
 
Anonym
Anonym

Je to male auticko, se kterym se jezdi spise mensi vzdalenosti a ona se plynova varianta (ktera je tezsi, linejsi a drazsi) vrati "jiz" pri rekordnich 60-ti tisisich kilometrech :-) Dost mozna tolik kilometru prvni majitel ani nenajezdi, nez auto bude prodavat...

pondělí, 4. března 2013, 11:11
 
Anonym
Anonym

Neuvést u testu plynového auta dojezd považuji za ukázkovou amatéřinu.

pondělí, 4. března 2013, 10:45
 
Anonym
Anonym

Je nutné i u tovární zástavby CNG jezdit každý rok na kontroly jako je tomu u dodatečných LPG přestaveb?

pondělí, 4. března 2013, 09:51
 

Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.
 

Facebook komentáře

 
 
 

Nabídka vozů

 
 

Iveco Daily 3,0 35S14 CNG ...

Uvedení do provozu: 02/2012

Cena: 519 090 Kč

 

 

facebook

 

Poslední hodnocené stanice

Devět Křížů - směr PrahaDevět Křížů - směr Praha15.7.2016
     
 
Uherské HradištěUherské Hradiště15.7.2016