Rekordní rok 2014 pro CNG

středa, 21. ledna 2015, 10:25

Ke konci roku křižuje české silnice přes 8 000 vozidel na CNG, což je o 27% více v porovnání s loňskem. Tento, bezmála třetinový nárůst představuje kolem 1 700 vozů poháněných zemním palivem. Zajímavé je také zvýšení počtu registrací, které se oproti roku 2013 více jak zdvojnásobily (111%).

Nové registrace ovládla jednoznačně Škoda Auto se svými úspěšnými modely G-TEC Citigo a Octavia. Z celkového podílu zabraly tyto dva vozy téměř polovinu (47%) a to i přesto, že Octavia je v prodeji až od druhé poloviny roku 2014. Dalšími výraznějšími konkurenty jsou pak koncerny Volkswagen a Fiat.

V České republice se prodeji vozů CNG věnuje úspěšně např. společnost CNGexpert, která nabízí skladové vozy a umožňuje jejich bezplatné otestování.

Co se týká infrastruktury, zažívá Česká republika skutečný rozkvět. V roce 2014 došlo k navýšení počtu veřejných CNG stanic z 50 na 75 a výstavba dalších kontinuálně pokračuje v nastoupeném tempu i v roce 2015. Ke konci roku je s počtem 11 veřejných a 1 neveřejné stanice lídrem společnost Bonett, která loni zdvojnásobila prodej plynu na celkovýchj 5 mil. m3 stlačeného zemního plynu. Současně je i největším dodavatelem technologií pro CNG stanice. Aktuálně otevírá novou CNG stanici na čerpací stanici Agip na exitu 2 dálnice D1.

V roce 2015 čeká obor i několik méně příjemných výzev. Jedná se zejména o zvýšení spotřební daně o 0,5 Kč/kg, což v důsledku povede k mírnému zdražení na stojanech v řádu 0,60 Kč/kg. Tato úroveň spotřební daně bude platná po dobu 3 let do konce roku 2017. Celkové zatížení spotřební daní činí aktuálně 1 Kč/kg, nicméně v porovnání s 12 Kč u benzínu a nafty je stále zanedbatelné.

Tisková zpráva ČPS:

V EU činí podíl CNG vozidel 0,4 procenta, u nás zatím jen 0,1 procenta

Za poslední rok přibylo v ČR opět již druhým rokem po sobě 2,1 tisíce CNG vozidel, což přestavuje 1,02 procenta ze všech nově registrovaných vozidel. Za posledních 10 let ale vzrostl počet vozidel na CNG v ČR více než 22 krát. V ČR jezdí nyní již 8817 vozidel na CNG, což je ale zatím pouhých 0,11 procenta ze všech registrovaných vozů. Z toho je 7,95 tisíce osobních vozidel a dodávek (0,14 procent ze všech), 527 autobusů (2,64 procenta ze všech), 260 speciálních vozů jako vysokozdvižných vozíků, roleb a traktorů. Zbytek tvoří komunální a svozové vozy.

V ČR je registrováno celkem asi 6,7 milionů vozidel, na stlačený zemní plyn (CNG) podle ČPS jezdí v ČR už více než 8,8 tisíce, což je pouhých 0,11 procenta ze všech registrovaných vozů. Za posledních 10 let vzrostl počet vozidel na CNG v ČR ale více než 22 krát. „Přestože podíl CNG vozidel je stále mizivý, jejich loňský prodej předčil naše očekávání, vozů na CNG již jezdí téměř 9 tisíc,“ říká Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS). Jen ŠKODA-AUTO odhadovala prodej Octavií G-TEC v loňském roce 920 vozů a na rok 2015 naplánovali prodej 1,8 tisíce vozů s pohonem na CNG.

Podle údajů Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo v ČR zaregistrováno v roce 2014 celkem 192 314 nových osobních automobilů a 13 165 lehkých užitkových vozidel, tedy 205 479 vozidel těchto kategorií. V těchto dvou kategoriích přibylo v roce 2014 celkem v ČR podle ČPS celkem 1 888 CNG vozidel, tedy zatím pouhé jedno procento z nových registrací (0,91%).

Poslední evidovaný údaj (k 30.6.2014) zaznamenává v ČR celkem registrovaných 4 859 545 osobních automobilů (73% ze všech vozidel v ČR, podle ACEA je v ČR 448 osobních vozů na tisíc obyvatel) a 695 889 lehkých užitkových vozidel. Vozidel na CNG v těchto dvou kategoriích je (k 31.12.2014) celkem 7 950. To představuje celkem jen 0,14 procentní podíl. Z počtu 19 910 (údaj k 30.6.2014) autobusů provozovaných v ČR jich nyní jezdí na zemní plyn v ČR 527, tedy 2,64 procenta. Za rok 2014 bylo podle SDA celkem nově registrovaných 1061 autobusů, z čehož na CNG bylo podle ČPS nejméně 104 autobusů a to představuje 9,8 procent ze všech nově registrovaných.

Vozový park na palivo CNG nabízený v ČR je dostatečný a zahrnuje přes 65 modelů včetně šesti značek autobusů. Stejně jako v roce 2014, byl letos Opel Zafira Tourer 1.6 CNG ecoFlex oceněn opět jako nejekologičtější automobil v segmentu užitkových vozů (cenu uděluje nezávislý environmentální institut Ökotrend a magazín Auto Test).

Na CNG v ČR přechází rekordní počet firem. „Od loňského roku si firmy mohou pořídit i Škodu Octavii na CNG, která je jako firemní vozidlo velmi oblíbená a tak dochází k rapidnímu nárůstu firemních flotil na CNG. Tato vozidla nakupují ve velkém mimo jiné i plynárenské společnosti a totéž očekáváme i od automobilových flotil státní správy, které jsou nákupem 25 procent čistých vozidel dokonce povinovány na základě usnesení vlády. Navíc města Ostrava, Brno, Ústí, Chomutov, Havířov, Opava, Frýdek-Místek a už i 30 dalších se rozhodla jít cestou ekologické veřejné dopravy, a tak rychle přibývají i CNG autobusy, kterých se každoročně již registruje v ČR téměř 10 procent ze všech nových. Do roka by mělo jezdit u nás více než 800 těchto bezprašných autobusů,“ říká Jan Ruml, výkonný ředitel Českého plynárenského svazu (ČPS).

V EU jezdí dnes asi 285 milionů vozidel (v průměru na každé 2 obyvatele jedno resp. 487 vozů na tisíc obyvatel), z čehož těch na CNG činí v EU 0,42 procent (poslední údaj 1 149 114 CNG vozidel v EU). V roce 2014 se v EU registrovalo 12,5 milionu nových vozidel. 

 

Komentáře k článku

K tomuto článku nejsou vloženy žádné komentáře.

Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.