1200px-Flag_of_Switzerland

Jak se to dělá jinde - Švýcarsko

čtvrtek, 21. listopadu 2019, 17:59

CNG je ve Švýcarsku etablované palivo již několik let. V Evropě platí tato země za jednoho z průkopníků výroby biometanu a v současné době je jeho průměrný podíl v síti na úrovni 22,4%.

Před několika lety se provozovatelé zavázali k minimálnímu podílu biosložky v CNG 10%, od roku 2020 to bude 20%. To se společně s ekonomickou výhodností projevuje i ve zvýšeném zájmu motoristů s environmentálním cítěním.

Dva příklady za všechny. V říjnu se navýšil počet celkových registrací nových vozů o 14,5%, u vozů CNG je tento nárůst 37%. Dalším příkladem je pořízení 180 vozidel s pohonem na CNG společností Coca-Cola, která uvádí do svého vozového parku typy Seat Leon, Škoda Octavia a VW Caddy. Stává se tak provozovatelem s největší flotilou CNG ve Švýcarsku.

Tato země je nám v lecčems podobná - viz následující porovnání.

  Švýcarsko Česká republika
Počet obyvatel 8,3 mil. 10,5 mil.
Rozloha 41 290 km2  78 866 km2
Počet vozidel celkem  4,3 mil.   4,7 mil.
Počet CNG vozidel  15 000  18 000
Počet CNG stanic  152 196

První měsíce používání CNG flotily ve švýcarské pobočce koncernu Coca-Cole přinášejí jen samé pozitivní reakce, jak od spolupracovníků, tak i od obchodních partnerů. Díky 20% podílu biometanu se např. Octavia G-Tec dostává emisemi COaž pod úroveň 80 g/km (běžně se uvádí 96 g/km). Nutno dodat, že filiálka zvažovala i pořízení elektrických vozů, nicméně ekonomické a environmentální kalkulace vycházely jednoznačně ve prospěch stlačeného zemního plynu. 

"V České republice se diskuze na téma podpory biometanu teprve rozbíhají s vizí finančního zvýhodnění již v roce 2021. Snad budeme následovat příklad ze Švýcarska i v oblasti dopravy", dodává Václav Holovčák, šéf skupiny Bonett.

Další informace: