5086a4ff4f9edccffeb43c933e1b2328_XL

Jak je to ve skutečnosti s ukončením programu CNG ve VW?

čtvrtek, 12. března 2020, 11:16

Je to zpráva jak vystřižená z bulváru. Zpravodajský server iDnes publikoval článek s názvem "Zemní plyn je propadák, VW s CNG končí". Co se za tím ve skutečnosti vše skrývá? Připravili jsme pro Vás přehled prohlášení, které proběhlo především v zahraničním tisku.

VW chce vsadit plně na vozidla s pohonem na elektřinu, údajně jako pohon budoucnosti. "V současné době pracujeme na poslední platformě pro spalovací motory", uvedl šéf strategie Michael Jost v lednu v Bernu na akci „Swiss Garage Day“.

Následuje sdělení generálního ředitele Herberta Diessa: „Volkswagen se vzdává vývoje nových modelů zemního plynu. Auta, která se v současné době prodávají, již nemají nástupce. Musíme se soustředit na elektromobilitu", které způsobilo mezi odbornou veřejnosti mírnou paniku. Dle německého deníku Handelsblatt ze dne 2.3. 2020, uvedl před klíčovými vedoucími manažery, že výroba vozidel na CNG bude ve střednědobém výhledu (7 let) ukončena.

Největší výrobce osobních vozidel na světě lídr na trhu CNG toto prohlásil i přesto, že nový VW Golf 8 a nový VW Caddy jsou pro tento rok plánovány jako varianta TGI a různé nové modely na zemní plyn od dceřiných společností Seat a Škoda budou na trh uváděny. Společnost VW investovala spoustu peněz do vývoje technologie zemního plynu. "Chceme návratnost investic do vývoje této technologie," cituje německý portál Energie und Management mluvčí skupiny. Prohlášení generálního ředitele Diesse a ředitele pro rozvoj koncernu Franka Welsche jsou zaměřena na „výrazně delší plánovací horizont“.

Peik von Bestenbostel, vedoucí oddělení globální komunikace ve společnosti Volkswagen, to na žádost serveru cng-mobility.ch potvrdil: „Budeme pokračovat v probíhajících projektech a vozidlech, ale již neplánujeme žádné návazné projekty.“ To by v nejhorším případě znamenalo 7 let prodejů nových vozidel a minimálně 13 let životnosti vozidel, což je cca 20 let provozu CNG technologií, která se vyplatí ve srovnání se současnými motory již po 1-2 letech.

Skutečnost je taková, že dosud nebylo přijato konkrétní oficiální rozhodnutí o odstoupení od mobility CNG z Wolfsburgu. V následujících dvou až třech letech se očekává rozhodnutí o tom, jak pokračovat v této bezesporu environmentálně příznivé technologii. 

Sázka, kterou VW dělá, je riskantní. Ostatní výrobci ponechávají několik možností otevřených paralelním investováním do různých technologií. Načasování rozhodnutí o pokračování CNG mobility za 2 až 3 roky by nemělo být náhoda, ale spíše bude souviset s tzv. „Zelenou dohodou“, kterou prosazuje předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyen.

Nová předsedkyně Evropské komise chce, aby se Evropa stala prvním kontinentem, který bude do roku 2050 klimaticky neutrální. Prozatím se jedná o jednoznačné a poněkud prázdné oznámení německé političky, která nastoupila do funkce 1. prosince 2019. Do podzimu 2021 budou následovat specifické programy a zákony.

Přehodnoceny by měly být rovněž hodnoty výfukových plynů v silniční dopravě. Evropský parlament již v březnu 2019 uvedl, že emise z osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel musí být hodnoceny „z pohledu celkového životního cyklu výroby a distibuce“. Elektrická vozidla v Evropě (a ve Švýcarsku) jsou v současné době klasifikována jako vozidla s nulovými emisemi, zatímco vozidla na CNG mají jisté emisní hodnoty, i když jsou poháněna 100% bioplynem.

V roce 2017 vypočítala poradenská společnost PA Consulting emise CO2z pohledu celkového životního cyklu výroby a distibuce“, tj. od těžby a dodávky paliva do přeměny na kinetickou energii. Podle této analýzy každé elektrické vozidlo nabité obnovitelnou elektřinou a vozidlo na CNG, které používá biometan, emitují každý 5 gramů CO2 na kilometr. Dokud zákonodárci tuto skutečnost ignorují, nemůže se rozvíjet mobilita s CNG a biometanem. Christian Bach, technik technologie pohonů ve společnosti Empa, potvrzuje: „Je nezbytná technologicky neutrální legislativa v odvětví vozidel, jinak nelze ekologickou přidanou hodnotu bioCNG zpeněžit.

Elektřina, vodík a biometan jsou paliva, která umožňují převážně klimaticky neutrální mobilitu - zákonodárci však k těmto třem alternativám přistupují úplně odlišně. Odborníci v oboru mají podezření, že prohlášení generálního ředitele Herberta Diessa, že VW se chce rozloučit s vozem CNG, by mělo být chápáno jako druh volání o pomoc do Bruselu: "Pomozte nám tím, že uznáte tuto technologii šetrnou k klimatu, nebo to vzdáme ..."

Poznámku v tomto směru lze nalézt v rozhovoru, který dal člen představenstva VW za rozvoj Frank Welsch německému „Handelsblatt“. Zmínil nedostatek příspěvku vozidel na CNG k emisím flotily: „Díky CNG jsme ušetřili jen 0,3 gramu na kilometr.“ S ohledem na cílové hodnoty 95 gramů CO2 na kilometr se jedná o formálně skromný přínos, přestože ve skutečnosti je CNG s příměsí biometanu výrazně šetrnější k životnímu prostředí.

Takže komentář a naděje z naší strany:

Již dnes jsou CNG varianty modelů VW konzernu šetrnějšími, než čistě naftové či benzínové verze. Např. Octavia má hodnoty 96 g/km při spalování " 100% zemního plynu. V mnoha sousedních zemích je však biometan podporovanou komoditou a je vtláčen do sítě a v reálu je cca 20% plynu z obnovitelných zdrojů, např. odpadů. Jakmile se změní metodika hodnocení paliv a bude se navyšovat podíl biometanu, bude CNG technologie pro výrobce zajímavým a levným způsobem, jak plnit přísné emisní limity dané legislativou.  Další otevřenou věcí je, zda plány VW v oblasti e-mobility nebudou přehodnoceny z důvodu reakce trhu. Ale to se uvidí. Zatím bychom měli CNG věřit.