2_3_0_1028230_mhowell_cng_050_215842

Biometan jako budoucnost udržitelné dopravy

pátek, 15. března 2019, 17:53

Evropa si klade stále vyšší cíle v oblasti ochrany klimatu. V rámci tzv. zimního energetického balíčku bylo navrženo zcela nové nařízení o správě energetické unie a opatření v oblasti klimatu (vstoupilo v platnost 24.12.2018). Z tohoto nařízení vyplývá povinnost zpracovat tzv. Vnitrostátní plán v oblasti energetiky a klimatu (NEKP). Česká republika odevzdala jeho návrh a jedná se nyní o finální verzi. Národní plány by měly obsahovat současný stav, cíle a politiky k dosažení cílů pro všech pět pilířů energetické unie.

Z návrhu NEKP vyplývá zásadní role biometanu zejména pro oblast dopravy. Biometan jako bioplyn vyčištěný na úroveň zemního plynu může být plně využit technologiemi CNG/LNG a při jeho produkci z odpadních materiálů je jeho uhlíková stopa velmi nízká. Díky tomu může zavedení biometanu jako náhrady zemního plynu výrazně pomoci při naplňování závazků České republiky v oblasti ochrany klimatu. Je však důležité nastavit vhodný systém podpory výroby a využití biometanu, například v zákoně o podporovaných zdrojích energie, jehož novela se připravuje, nebo v dalších zákonných opatřeních. Tématem se intenzivně zabývá také Pracovní skupina MPO pro alternativní paliva nebo Pracovní skupina Plyn Českého plynárenského svazu, jejichž nejbližší zasedání jsou plánována na 25.3.2019. Další zajímavou motivací je zamýšlený dotační program pro autobusy na CNG, v jehož rámci by bylo nutné se zavázet k odběru určitého podílu biometanu.

V České republice zatím není biometan produkován. Očekává se spuštění první výrobny v Rapotíně během druhé poloviny roku 2019. Další projekty jsou dosud pouze ve stádiu záměru či studie proveditelnosti. „Skupina Bonett má velmi blízko nejen k CNG, ale také k bioplynu. Produkce biometanu může být velmi dobře uplatněna jak v místě, tak prostřednictvím distribuční soustavy. Proto podporujeme mnohem výraznější upřednostnění biometanu jako obnovitelného zdroje univerzální povahy, který jako jediný má velký potenciál uplatnění také ve stávajících dopravních technologiích“, vyjadřuje svůj názor Václav Holovčák, šéf skupiny Bonett.

Autor: jam