CNG+CNG se jako taxi neztratí, plnicí stanice však v H
 

CNG se jako taxi neztratí, plnicí stanice však v Hranicích chybí

 
DSC_0688
 
DSC_0693DSC_0691
 
 

Zprvu si zákazníci nevšimli, že jedou na CNG, i přes návodný polep vozu to pro ně byla běžná Octavia. Ovšem postupem času začali vnímat rozdíl a vyptávat se řidičů, co je CNG a co přináší. Hodně si lidé pletou LPG a CNG, ač jde o odlišné pohony. Dnes díky nápisu EcoTaxi,- CNG a kombinaci bílé barvy aut se zeleným popisem jsou vozy k rozeznání od konkurence a klienti nás v záplavě taxíků v Hranicích poznají.

Společnost Taxi Frida (David Frydrych) byla založena v únoru 2013. Letos jsme tak oslavili již 5 let existence. Prvotním oborem podnikání byla a je autodoprava, odtahová služba a taxislužba. Působíme v Olomouckém kraji, sídlo společnosti je v Hranicích.

Rok 2015 byl zlomový v uvažování o pohonu aut. Naskytla se možnost nákupu vozů na stlačený zemní plyn. Jednalo se o VW - Passat a Touran 6-ti místná verze s motorem 1.4 TSI 110 kW CNG/benzín. Dnes Passat slouží soukromým účelům pana majitele. VW Touran stále plní funkci taxíku, aktuálně s nájezdem cca 170 000 km - zejména o víkendech na noční směny a pro jeho pohodlnost i na dálkové jízdy na letiště a do zahraničí apod.

Nákup CNG vozidel pro taxislužbu pokračoval i v následujících letech – v červnu 2016 Škoda Octavia G-TEC 1.4 81kW ve verzi liftback. O rok později pak Seat Mii 1.0 CNG 50kW (jako alternativa Škody Citigo G-TEC. Octavia G-TEC se mezi tím ukázala jako spolehlivý pracant za málo peněz. Proto v listopadu 2017 dostala sestru, opět Octavii G-TEC 1.4 81kW v bílé barvě.

V současnosti má taxislužba 2/3 vozového parku na zemní plyn. Kromě 6-ti místných verzí Seatu Alhambra (2.0 TDI, přes 300 000 km, a 1.9. TDI, také přes 300 000 km) jsou to: VW Touran 6-ti místná verze 1.4 TSI CNG - přes 170 000 km, Seat Mii 1.0 CNG - přes 110 00 km, Škoda Octavia G-TEC - přes 363 000 km, Škoda Octavia G-TEC - přes 110 000 km.

Motivací k nákupu vozů na CNG byla a je rozhodně úspora nákladů na provoz. Na vozy s pohonem CNG se nevztahuje povinnost platit silniční daň. V provozních nákladech se pak pohybujeme kolem 1 Kč na 1 km. Záleží samozřejmě na provozu, způsobu jízdy, počasí ... Další motivací je ekologičnost provozu, nižší emise, tichý chod motoru.

Se spolehlivostí jsme si ze začátku nebyli moc jistí. Ovšem naše první "testovací Octavia" dokazuje, že naše obavy byly zbytečné. Kromě standardních úkonů údržby a běžného opotřebení byla jedinou nutností výměna ventilátoru. Takže za spolehlivost můžeme dát výbornou! Smluvní autoservis - Autocentrum Petr v Hranicích – nemá žádný problém opravovat vozy na pohon CNG. Vozidla taxislužby jezdí na STK každý rok, dle zákona, a musí mít udělanou revizi tlakových nádob na plyn, což zajistí bez problémů revizní technik.

Dojezd je v praxi u Octavie s 15kg nádrží na CNG reálně kolem 300 – 320 km, určitě ne 410 km, jak udává tabulka. Reálná spotřeba se pohybuje po městě kolem 4,8 kg/100 km. Motor s výkonem 81 kW (110 koní) je na Octavii dostačující a vcelku svižný. Primárně jede Octavia na CNG, v případě, že plyn dojde, máme k dispozici 50 l benzínu.

Největší potíže nám tak způsobuje chybějící plnicí stanice CNG v Hranicích, ačkoliv byla její výstavba přislíbena již na podzim 2016. Dodnes však musíme jezdit pro plyn do Valašského Meziříčí, Přerova či Olomouce. Zbytečně nás to stojí čas i peníze, nehledě na škody pro životní prostředí.

Pevně doufáme, že i tento článek přiměje investory k výstavbě plnicí stanice CNG v Hranicích – je zde potenciál, min. 20 000 obyvatel, průmyslové podniky, významná křižovatka dopravních tepen a my sami děláme CNG propagaci. Zájem o vozy by byl, ale chybějící infrastruktura zájemce odrazuje. Budoucnost jinak vidíme v Octaviích. Nové lepší modely, které Škoda Auto připravuje, se nám líbí. Větší a lehčí nádrž na CNG je určitě přínosem. Těšíme se, až si nový vůz vyzkoušíme!

Autor: Bc. Jiří Kopeček, DiS., ředitel společnosti Taxi Frida.

Komentáře k článku

 
Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.
 

Facebook komentáře

 
 
 

Bonett


Nabídka vozů

 
 

(311) PROMO AKCE sleva 20.000...

Uvedení do provozu: 06/2013

Cena: 429 000 Kč Původní cena:449 000 Kč

 

 

facebook

 

Poslední hodnocené stanice

Plzeň - Domažlická ul.Plzeň - Domažlická ul.20.11.2018
     
 
Náchod - BonettNáchod - Bonett28.10.2018