10644994_716228645081673_7962040294326319564_n
10639527_716229038414967_3738676753689742145_n
20140824_163348
20140826_100138
20140826_182800
20140826_183516

Brno - Pag na CNG

čtvrtek, 28. srpna 2014, 08:54

Nedávno jsem zde viděl článek, kde auto píše o zkušenostech s jízdou s vozidlem na CNG do Chorvatska. Shodou okolností jsem za pár dní na to měl naplánovanou podobnou cestu a rád bych se s vámi podělil o své zkušenosti.

Výjezd jsme naplánovali na 24.8.2014 na 23. hodinu. Trasa: Brno - Graz - Rijeka - Kemp Straško na ostrově Pag. Vozidlo: VW Passat Variant r.v. 12/13 do provozu 05/14, 1,4 TSI, 110kW s automatickou převodovkou. V autě jsme byli tři dospělí a kufr do poloviny naplněný.

V Brně na ulici Kaštanové jsme na čerpací stanici Benzina jsme doplnili do plna 26.50 Kč/kg a vyrazili jsme. Z důvodu uzavírky za Pohořelicemi jsem zvolil trasu přes Břeclav a napojení se u Wilfersdorfu na silnici č.7. Cílem byla čerpací stanice ENI (Agip, Thalerhofstraße 70, 8141 Unterpremstätten, Rakousko), o které jsem se dočetl, že by měla být non-stop. Po příjezdu na místo jsme zjistili, že nikoliv. Zvolil jsem tedy náhradní řešení. OMV Tankstelle Autobahn A2 (Südautobahn) KM 190, 8143 Dobl (Kaiserwald). 1,133 eur/kg, platba vším standardním.

U této stanice bych se rád zastavil. Přiznám se, že za své plynové působení jsem nikde neviděl takové plnění. I benzin se čepuje pomalu a než jsem zapsal do knihy jízd tankování, byl jsem plný. A to při dosti vysokém tlaku. Uvnitř jsou sice placené záchody, ovšem tuto částku odečtou z toho, co chcete platit. Takže skvělá zastávka, rychlé tankování a minimální zajížďka, hlavně non-stop.

Po natankování jsme zvolili trasu směr Maribor - Ljubljana - sjezd Postojna a po silnici č. 6 směr Rijeka. Tuto cestu jsem zvolil z několika důvodů. Je o 23km kratší než přes Chorvatsko a vyhnul jsem se mýtu. Slovinskou známku jsem měl koupenou pro přejezd do HR, takže jsem ušetřil spoustu peněz na mýtu. Pouze úsek Rupa - Rijeka stál 8 Kn, za velice pohodlnou dálnici.

V Rijece jsem úspěšně na podruhé zaparkoval u plnící stanice na Milutina Barača 48, Rijeka. Již z ČR jsem si psal s provozovatelem, který mě ujistil, že stanice funguje non-stop. A to jest pravdou. Je tam obsluha, která vám natankuje, poradí, popovídá si a následně můžete zaplatit. EUR, KN a všechny platební karty. Cena je zde 9,93 Kn/KG. Tady je potřeba počítat, že málokdy dostanete naplněno do plna. Stanice je primárně určena pro místní autobusy, které ji vždy vycucnou a už jenom poslechově kompresor není to pravé ořechové. Takže místo dojezdu 450km mi po pár kilometrech skočil sotva na 300 km. Tankovali jsme zde v 7 hodin ráno.

Dále jsem se vydal po pobřeží směr Senj - Prizna - Ostrov Pag přes trajekt. Trajekt pro tři dospělé a auto vyšel na 147 Kn. Při dojezdu do kempu jsem měl ještě dva dílky před půlkou nádrže.

Celá cesta při využití maximální povolené rychlosti trvala na trajekt 10 hodin. Nutno podotknout, že 40 kilometrů z dálnice z dálnice ve Slovinsku na Chorvatské hranice je opravdu úmorných. Ostré zatáčky, úzké cesty, špatně čitelná cesta. Po pobřeží z Rijeky na trajekt jsou to 2 hodiny podle provozu. My jsme i předjížděli, jelikož Passat má minimální jízdní odpor, takže když jsem sundal nohu z plynu, automaticky jsem dojížděl všechny před sebou.

Cestu zpět jsem absolvoval naprosto stejně. Trajektem na pobřeží, Senj, Rijeka (opět ta samá benzinka, opět ten samý problém s tlakem, i když jsme zde byli v 21 hodin večer. Stejnou cestou jsme razili zpět opět na čerpací stanici OMW, kde jsme opět dostali krásnou plnou nádrž. Do Brna jsem dojížděl ještě s rezervou 80km na dojezd.

Shrnutí

Auto je pohodlné již od základu. Automat se občas hádá, když chce na dálnici ve 130 km/hod podřadit na 6tku a vyhnat otáčky k nebesům. Musím uznat, že si motor poradil se vším, co jsme na něj vymysleli, včetně předjíždění kamionů a autobusů na pobřeží.

Stanice jsou dostupné a pokud si člověk cestu dobře naplánuje, nebude mít problém dojet minimálně do půlky Chorvatska. Pokud se podaří a v Zadaru udělají plničku, bude zase trochu líp.

Shrnutí

Ujeté km Tankovaných kg Spotřeba Cena v CZK
339,20 17,36 5,12 546
300,50 10,33 3,44 373
268,10 11,14 4,16 403
310,40 18,79 6,05 591
355,30 18,00 5,07 477

V celkovém výsledku mě vyšla cesta tam a zpět v palivu na 2.390,56 Kč za 1583 km, tedy náklady na kilometr jsou 1,51 Kč/km a natankoval jsem celkem 75,62 kg plynu.Což mi udělalo spotřebu 4,7 kg/100km. Na dálnici 130 km/hod, mimo kde to šlo, dle předpisů.

Na to samé místo jezdíme již 10 rokem vždy s dieselem. Cesta nám trvá maximálně 8 hodin (Brno - Wien - Graz - Maribor - Zagreb - Brinje - Senj - Prizna - Pag. Což je 688 km. My jsme ujeli 734 km a ušetřili jsme na palivu minimálně 2 tis. Kč plus dálniční poplatky v Chorvatsku. Toto je vykoupeno 2hodinami navíc strávenými na cestě.

Pokud se vydáte na podobnou cestu, přeji ji šťastnou a bez nehod.

Petr L.

Komentáře k článku

Komentář odešlete stisknutím tlačítka <enter>.
J.V.
J.V.

Taková drobnost jak velký význam má pruda v Rijece, zajížďka a hodina času při ceně 9,93 kn/kg když benzín jde aktuálně koupit za 10,10?

pondělí, 1. září 2014, 20:00
Erik
Erik

Cestou tam jsem jel přes Zagreb, ale bohužel stanice není v provozu o víkendech. Tudíž jsem jel až na Pag na benzín :( Já mám VW Touran 2007, tudíž jen 14 litrů benzínová nádrž, tak bylo častější tankování.

pátek, 29. srpna 2014, 23:22
Erik
Erik

Super popis. Já jen doplním, že mám stejnou zkušenost s jinou čerpací stanicí v Rakousku, kde nebyly non-stop.

pátek, 29. srpna 2014, 23:19