JAN_5677-U

Vláda slíbí plynařům a majitelům aut na CNG další roky úlev

středa, 11. dubna 2018, 12:07

Vláda má dát ve středu plynárenským firmám větší jistotu, že až do konce roku 2025 bude jejich obor nadále podporován formou velkých daňových úlev. A řidiči získají jistotu, že na dani za takový typ paliva nezaplatí o mnoho více než dosud. Kabinet už potřetí bude schvalovat memorandum, které řeší budoucnost podpory zemního plynu v dopravě. Kritici ho označují jako nekoncepční.

Klíčovým bodem je stanovení sazby spotřební daně: ta stoupne ze současných 136,80 korun na megawatthodinu až k 290 korunám. V praxi tak z každého metru krychlového řidiči aut neodvedou více než tři koruny. Z litru nafty platí řidiči 10,95 korun, z benzínu si stát bere spotřební daň 12,84 koruny. Pokud by sazba stoupla na vyšší hodnoty, zemní plyn by nebyl konkurenceschopný.

Stát si v memorandu dal pojistky pro možné zvýšení spotřební daně, například pokud by došlo k výpadku příjmů o více než dvě miliardy korun nebo pokud by objem prodaného plynu výrazně stoupl.

Podle materiálu jezdí v Česku aktuálně kolem 17 500 aut na CNG a jejich počet neustále roste. Podle prodejních statistik ale už například plyn překonávají v prodejích auta s hybridním pohonem. Středně optimistický scénář počítá s tím, že u nás bude jezdit do roku 2020 až 50 tisíc vozidel na zemní plyn. Při necelých dvou tisících aut prodaných letos jde o poměrně velký optimismus.

Memorandum mají podepsat některá ministerstva společně se zástupci plynárenských společností innogy, Pražská plynárenská, EON a předsedou Rady Českého plynárenského svazu. „Společným cílem vlády a plynárenského svazu je zasadit se o to, aby byla stanovena výše spotřební daně pro CNG tak, aby zůstala konkurenceschopná oproti konvenčním palivům i po roce 2020 a poskytla veřejnosti i firmám investiční a plánovací jistotu a umožnila další rozvoj tohoto segmentu,“ uvádí se v důvodové zprávě.

Materiál začala připravovat ještě bývalá vláda, ta nakonec jeho schválení nechala na novou.

Plynaři na dohodu tlačí i proto, aby nepřišly vniveč jejich investice do plnících stanic a neodradili lidi od nákupu nových aut na CNG. „Výše spotřební daně pro CNG byla stanovena tak, aby zůstala konkurenceschopná oproti konvenčním palivům i po roce 2020 a poskytla veřejnosti i firmám investiční a plánovací jistotu a umožnila další rozvoj tohoto segmentu,“ uvádí ministerstvo průmyslu a obchodu v důvodové zprávě.

Plynárenské firmy se v memorandu naopak zavazují ke stavbě dalších CNG plnících stanic a marketingové podpoře. Mají se také připravit na využití biomethanu v dopravě. Plnících stanic je 165, ministerstvo dopravy už vypsalo další dotace na stavbu nových.

„Zvýhodnění zemního plynu v dopravě podporujeme. Pomůže zajistit stabilitu a předvídatelnost podnikatelského prostředí na následujících sedm let. Užitek přinese i zákazníkům, coby uživatelům dopravních prostředků. Sníženou spotřební daň pro CNG v nedávné době zachovalo i Německo,“ řekl Bohuslav Čížek, ředitel Sekce hospodářské politiky Svazu průmyslu a dopravy ČR.

Proti je naopak Unie nezávislých petrolejářů. „Memorandum považujeme za zcela nekoncepční krok, zavazující mimo jiné budoucí vládu k vynakládání zbytečných finančních prostředků,“ řekl předseda představenstva Ivan Indráček. Podle něj je podpora zemního plynu jednou z nejdražších variant, jak emise v dopravě snižovat. „V říjnu loňského roku proběhlo na Ministerstvu průmyslu a obchodu jednání Pracovní skupiny Alternativní paliva, které většinově označilo podobná „memoranda“ za zcela nekoncepční a vyzvalo ministerstvo ke zpracování vize a koncepce snižování emisí v dopravě v České republice. Bez existence takového dokumentu jsou jakékoli dílčí kroky pouze nerozumnými ústupky konkrétním lobbyistickým skupinám a státu generují zcela zbytečné náklady,“ dodal Indráček. Odmítá také označení plynu jako paliva budoucnosti. „Sama Evropská komise s ním v aktuálním návrhu směrnice o čistých vozidlech nepočítá. Ačkoli se tedy má stát v Memorandu například zavázat k podpoře nákupu vozidel na CNG pro vozy hromadné a linkové dopravy, ve veřejné správě nebude pro tento typ pohonu místo,“ dodal.

Jak budoucnost zemního plynu vnímají automobilky, ukazuje nejlépe jejich nabídka. Zatímco se výrobci vrhli hlavně na hybridy a elektromobily a oznamují nové modely s tímto pohonem, CNG zůstává spíše okrajovým segmentem, který už příliš nerozvíjí. Na druhou stranu kvůli plnění emisních norem se k němu některé automobilky začínají vracet: VW chce nový motor na zemní plyn s litrovým obsahem nově dávat nejen do Pola, ale například i Škody Fabia. Lídr trhu s ojetými vozy AAA Auto označuje podíl prodaných vozidel na CNG za zanedbatelný.

Zdroj: Zdopravy.cz