170210-L_KODA-focuses-on-environmentally-friendly-solutions-for-transport-and-logistics-1.JPG

Škodovka nasazuje kamiony na CNG. Začne využívat i extra dlouhé nákladní soupravy.

středa, 15. února 2017, 12:44

Škoda Auto začíná po dvouměsíčním testování využívat ve svém areálu čtyři kamiony na CNG, další pak nasadí dodavatel na trase Mladá Boleslav - Stráž nad Nisou. Úspora na palivu je až 30 procent. Kromě toho automobilka začne využívat i tzv. gigalinery, tedy 25 metrů dlouhé silniční soupravy, které vyžadují speciální povolení a které uvezou až o polovinu nákladu víc než běžné kamiony.

Po dvouměsíční zkušební fázi nasadila automobilka Škoda čtyři kamiony s pohonem na CNG v každodenním provozu v areálu hlavního výrobního závodu v Mladé Boleslavi. Další kamion na stlačený zemní plyn bude využívat dodavatelská firma na trase Mladá Boleslav - Stráž nad Nisou. Tuto 120 kilometrů dlouhou trasu absolvuje dvanáctkrát týdně a v porovnání s vozem s běžným naftovým motorem se tak má ušetřit 16 tun CO2 ročně.

Kamiony poháněné zemním plynem se oproti vozidlům s konvenčním pohonem vyznačují podstatně nižšími emisemi a ve zkušebním provozu zabodovaly i o 30 procent nižšími náklady na pohonné hmoty. Pro blízkou budoucnost automobilka sleduje vizi, že většina dodavatelů, sídlících v blízkosti českých závodů, bude své komponenty k linkám dodávat jen kamiony s alternativním pohonem.

Další novinkou v logistice Škodovky jsou gigalinery, které začne využívat na vybraných trasách k přepravě nákladů od dodavatelů a zpět. Tyto nákladní soupravy o délce 25 metrů pojmou a převezou 150 kubíků nákladu, což je zhruba o polovinu víc než zvládnou běžné tahače s návěsem. Počet jízd se tak sníží například na 292 kilometrů dlouhé trase mezi Mladou Boleslaví a Rokycany z 53 na 35 týdně – ročně to představuje o 250 000 kilometrů méně a snížení emisí CO2 o zhruba 200 tun ročně. Dalším benefitem jsou nižší přepravní náklady.

Už dříve automobilka představila další netypický dopravní prostředek, jehož provoz šetří životní prostředí. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi využívá soupravu elektrického tahače se dvěma přívěsy, která byla v rámci pilotního projektu dodatečně vybavena solárními panely. Fotovoltaické moduly za jízdy dobíjejí lithium-iontové akumulátory.

Elektrické tahače denně ujedou zhruba 70 kilometrů. Od využívání solární energie si Škoda slibuje roční úsporu kolem deseti procent. Kromě toho je v závodech společnosti nasazeno ještě dalších 18 tahačů poháněných elektřinou. Pokud se zkušební provoz soupravy se solárními panely osvědčí, automobilka vybaví fotovoltaikou více těchto vozidel.

Zdroj: iHNED.cz