So-macht-Tanken-noch-Spass-Ein-Opel-Zafira-1-6-CNG-wird-aufgefuellt-560x373-a7e61fb627d8493c

Plyn šetří peníze

pondělí, 17. června 2019, 10:07

Všichni mluví o elektromobilitě, nicméně překážkou je stále vysoká pořizovací cena a nedostatečná infrastruktura. S plynovým pohonem na LPG / CNG však již dlouho existuje cenově dostupná alternativa, která je šetrná k Vaší kapse a životnímu prostředí.

Pohon na plyn není u vozidel nic nového, přesto nejsou na silnicích tak často vidět. Nedávno však začaly být plynové pohonné jednotky znovu v zájmu výrobců vozidel. Ty jsou v porovnání s benzínovými a naftovými motory šetrné k životnímu prostředí, spalují totiž plyn téměř beze zbytků a škodlivin.

Jaký je rozdíl mezi LPG a CNG? LPG (v Německu Autogas) je vedlejším produkte rafinace benzínu, při tlaku 5 až 10 barů se se zkapalní a dá se ukládat v poměrně malých nádržích. Oproti tomu zemní plyn nebo CNG se řadí mezi fosilní paliva, který ovšem lze vyrobit i z odpadů či rostlin z bioplynu a tím zlepšuje CO2 bilanci. CNG se stlačuje na tlak 200 bar a zůstává v plynné formě. Proto musí být nádrže CNG pevnější a větší než u LPG. Velký rozdíl je také u pokrytí sítě čerpacích stanic - u CNG je to v SRN cca 900, u LPG je to 7000. Samozřejmě všechny plynové motory mohou spalovat benzín a nouzově dojet k nejbližší čerpací stanici na plyn.

A jak je to cenově? Na první pohled je cena LPG poloviční za prodávanou jednotku, ale oproti tomu je dojezd CNG dvojnásobný. Obecně se dá říci, že je provozo na CNG o cca 15 - 20% výhodnější, než u LPG. V SRN se bude od roku 2023 navyšovat spotřební daň, u CNG je garantovaná až do roku 2026. Kromě toho je LPG závislé na celosvětových zásobách ropy.

V podstatě všechna vozidla na benzín bez přímého vstřiku je možné přestavět na plyn, u LPG to stojí v SRN mezi 1500 - 3000 EUR, u CNG je tato částka ještě o 1500 EUR vyšší. CNG je mnohdy nabízeno již z výroby a umístění nádrží je zakomponováno do konstrukce vozu tak, aby minimálně omezovalo posádku vozu.

Jízda na LPG zpravidla snižuje výkon motoru o cca 10% v porovnání s benzínem, u CNG je rozdíl v provozu na benzín a plyn takřka neznatelný a u továrně upravených vozidel funguje přepínání takřka bezvadně. CNG kvalita je oproti LPG neměnná a nevyžaduje si doseřizování v rámci roku s ohledem na různé teploty okolí.

Obecně se dá říci, že se jízda na plyn vyplatí pro ty, kteří najezdí více kilometrů, od 30 tis./rok a výše, dalším parametrem je však vliv na životní prostředí, který je nižší okamžitě. Záleží na motivaci každého, pro jaký pohon se rozhodne.

Zdroj: Autobild.de (volný překlad)