FDV710cc6_180201visionxsketches3
skoda_vision_x_13_5a9653fce2540
skoda_vision_x_12_5a9653fcb8178
skoda_vision_x_11_5a9653fc8aaf5
FDV710cc5_180201visionxsketches2

iDnes.cz: Škoda má unikátní hybrid pro koncern VW. Vepředu plyn, vzadu elektřina

čtvrtek, 1. března 2018, 12:49

V Mladé Boleslavi vymysleli zcela unikátní řešení pohonu. Prototyp poháněný zážehovým čtyřválcem a přidávající elektrickou sílu na zadních kolech už se prohání po silnicích v kabátu Škody Karoq. Světu se technologie připravená pro koncern VW představí na autosalonu v Ženevě za necelý týden v konceptu Vision X.

Největším tématem dneška jsou pro automobilky emisní limity (především oxidu uhličitého CO2). Kvůli normám Euro 6c a WLTP teď v Česaně pracují specialisté v emisní laboratoři měřící kvůli nutnosti přehomologovat kompletní modelovou řadu na tři směny včetně víkendů a svátků.

Jediným a dnes nejlépe zvládnutým řešením, jak efektivně dostát často nerealistickým požadavkům ekonorem, je pohon vozidel elektrifikovat, ať už částečně v podobě hybridních aut, nebo úplně (elektromobily).

Škoda Vision X

Ve Škodě vznikl nápad na vytvoření unikátního nizkonapěťového hybridního pohonu pro vozy stojící na platformě MQB. To třeba v podání české značky znamená většinu modelové řady, od budoucí Fabie (varianta platformy MQB A0) až po Suberb s Kodiaqem. Na nadcházejícím autosalonu v Ženevě Škoda tuto technologii představí ve studii Vision X, která ukazuje, jak bude vypadat chystaný malý crossover.

CNG hybrid spojuje benzinový přeplňovaný čtyřválec 1,5 TSI pohánějící přední kola s nízkonapěťovým elektromotorem roztáčejícím kola zadní nápravy.

Při provozu na CNG podává spalovací motor maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm. Celkový dojezd na jedno natankování CNG/benzinu má být až 650 kilometrů. „Systémový výkon obou pohonných jednotek umožňuje vozu zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,3 s, maximální rychlost činí 200 km/h,“ dodává Štěpán Řehák ze Škody. „Nová technika umožňuje dosáhnout mimořádně nízkých hodnot emisí CO2 89 g/km,“ dodává.

Znalci namítnou, že podobnou architekturu měl už před lety francouzský koncern PSA, například v Peugeotu 508 poháněl přední kola diesel, zadní elektromotor. Tehdy šlo ovšem o klasický hybrid s vysokonapěťovou 400voltovou elektrickou technologií. Škodováci pracují se 48 volty, což je mnohem jednodušší už jen z pohledu servisovatelnosti.

Architektura je modulární, přední kola roztáčí benzinový motor upravený na spalování zemního plynu. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou, pro studené starty je ještě na palubě malá nádrž na benzin. To nejzajímavější je ovšem vzadu. Přímo na nápravě je uchycený modul elektromotoru doplněný o jednostupňovou převodovku. Ten živí Li-ion akumulátor.

Architektura pracující se 48 volty je podle šéfa vývoje podvozku a agregátů ve Škodě Auto Martina Hrdličky ideální pro spojení s elektromotory o výkonu kolem 20 kW a akumulátory s kapacitou kolem 1,5 kWh. To se v testech při vývoji ukázalo jako ideální kompromis mezi výkony, dojezdem a dimenzováním akumulátorů.

Pro prototypy škodováci používají Li-ion akumulátor, který váží kolem deseti kilogramů, umístěný má být pod podlahou kufru. Díky rekuperaci se baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a plachtění na volnoběh proměňuje auto kinetickou energii na elektřinu, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě.

Nová hybridní technologie Škoda AutoNová hybridní technologie Škoda Auto

Elektromotor v prototypech je od Magnetti Marelli (ve finále prý může být použit jiný), má výkon 25 kW, ale důležitější jsou další parametry: motor umí točit až 20 tisíc otáček a nabídne 58 newtonmetrů točivého momentu. Škodováčtí inženýři k němu ovšem zkonstruovali jednostupňovou převodovku (neutrál a jeden převodový stupeň), která umí točivý moment znásobit až na 1 200 Nm.

Modul elektromotoru s převodovkou váží 40 kilogramů, škodováci ho vyvinuli tak, aby se připevnil na víceprvkové provedení zadní nápravy platformy MQB. Je to proto, že je připravená na to, aby poháněla zadní kola. Vozy stojící na MQB s pohonem všech kol mají vždy tuto verzi nápravy.

Auto vybavené tímto systémem bude schopno jízdy jen na elektřinu, hlavním úkolem elektromotoru je ovšem vypomáhat spalovacímu agregátu, typicky při rozjezdech, akceleraci nebo pro „pošťouchnutí“, když bude třeba vyskočit ze závěje. Na to má mít auto extra tlačítko aktivující elektrický pohon.

Typickou úlohou bude vyjet z garážových domů bez zapnutí spalovacího motoru. Smyslem není jet dlouhé kilometry na elektrický pohon, na to je 48voltový hybrid moc slabý. Reálný dojezd na 1,5 kWh energie schované v bateriích jsou asi dva kilometry. „Dá se jet padesátkou i víc, ale to není smyslem,“ vysvětlují vývojáři Škody.

Z auta vybaveného tímto systémem se tak stane plnohodnotná „čtyřkolka“. „Pohon 4x4 totiž bude dostupný vždy,“ dodává Miroslav Vaněk z vývojového oddělení Škody. Spalovací motor je doplněný řemenem poháněným startovacím generátorem, který v případě vybitého akumulátoru zadního pohonu umí živit elektromotor, aby roztáčel zadní kola.

Schéma hybridního pohonu Škody Vision X

Autor: František Dvořák
Zdroj a foto: iDnes.cz