DPMtop

Den plynové mobility CNG - LNG - Biometan - ohlédnutí

pátek, 18. září 2020, 14:51

Den plynové mobility přinesl opravdu velké množství námětů a informací. Téměř 250 odborníků, politiků a novinářů mělo možnost seznámit se s novinkami z oboru využití zemního plynu a biometanu v dopravě.

Dvě přednášky nás zaujaly, a to z pohledu reality zájmu o alternativní paliva v ČR prostřednictvím společností Fleet Consulting Group a leasingové společnosti Arval.

V roce 2019 z celkových 250 tis. prodaných vozů v České republice tvořilo pouze 1,32% vozy na tzv. alternativní paliva. Do těch spadá v podstatě vše kromě benzínu a nafty, tedy E85, LPG, CNG, hybridy, elektroauta atd. Převážnou většinu z tohoto množství tvořily vozy na CNG, kdy zákazníci oceňují nízké provozní náklady, šetrnost k životnímu prostředí a praktičnost vozů. Dojezd 350 až 700 km a čerpání během 2 minut jsou v podstatě srovnatelné parametry obslužnosti se stávajícími benzínovými či naftovýmu modely.

Ekonomiku provozu zase potvrzují analýzy nákladů na PHM jednotlivých paliv, kdy jsou srovnávány tabulkové a reálné hodnoty. Pokud tedy např. na vzdálenost 100 km utratíme za benzín 183 Kč, u nafty je to 138 Kč a CNG pouze 124 Kč. Jak v tomto srovnání vychází elektrická alternativa? Ne moc dobře. Hybridní vůz zvládne 100 km za 201 Kč a čistě elektrický dokonce za 228 Kč.

Výhodnost CNG a zájem o tyto vozy potvrzuje i zmíněná leasingová společnost. Dle jejich průzkumu 31% fleetů v posledních 3 letech uvažovalo či zavedlo alternativní paliva, 14% uživatelů je již využívá. Z celkového počtu všech uživatelů, 11% již uvažovalo či zavedlo CNG, 5% již pořízení CNG vozu realizovalo.

Také TCO u CNG modelů v porovnání s benzínem či naftou vychází u financování formou plného servisu nejlépe pro CNG vozy.

Největší zájem byl o vozy CNG u společnosti Arval v letech 2017 - 2018, kdy bylo profinancováno cca 560 vozidel, v dalších dvou letech se čísla výrazně snížila na odhadovaných 200 ks do konce roku 2020. Příčinou není nezájem či špatné zkušenosti uživatelů, problém byl v dostupnosti vozidel na trhu. Toto by se v druhé polovině roku 2020 a začátkem 2021 mělo výrazně změnit, již nyní jsou na trhu modely Kamiq a Scala na CNG, následovat bude Octavia. Modely Škody Auto s pohonem na CNG si vybralo 95% zákazníků společnosti Arval.

V rámci bloku k Infrastruktura CNG a LNG vystoupil mimo jiné Milan Fořt, obchodní ředitel Bonett Gas Investment, a.s., se svým příspěvkem Přínos skupiny Bonett k plynové mobilitě a životnímu prostředí v ČR, z něhož je zřejmé, že skupina Bonett je velmi progresivní a nevěnuje se pouze pasivnímu obchodu s plynnými palivy, nýbrž také aktivní podpoře vodíku a biometanu v dopravě jako nejpřínosnějším pro ochranu klimatu.

Zdroj: ČPS, prezentace Arval CZ a Fleet Consulting Group a.s.