CNG od 2020 s vyšší daní, špatná zpráva pro elektromobilitu

pondělí, 25. listopadu 2019, 10:12

CNG je v ČR zvýhodněné díky snížené sazbě spotřební daně na základě platnosti zákona 353/2003 Sb. Mezi lety 2006 - 2012 byla daň nulová, pak začala růst skokově. V roce 2020 nás čeká další takové navýšení.

Konkrétně se jedná o vzrůst zatížení ze současných 136,8 Kč/MWh na 264,8 Kč/MWh, srozumitelněji z cca 2 Kč/kg CNG dochází k navýšení na 3,9 Kč/kg CNG. Je otázkou, jak na tento vývoj zareagují provozovatelé plnících stanic. Kdyby se tak stalo, lze předpokládat, že průměrná cena stlačeného zemního plynu na stojanech zdraží z 27 Kč/kg na 29,40 Kč/kg vč. DPH. Opticky se tak již částka blíží cenám tradičních paliv a je pravděpodobné, že provozovatelé obětují část své marže a nepromítnou celé zvýšení daně do ceny.

Pro typického uživatele vozu Octavia se ze současných 3,5 kg x 27 Kč/kg = 94,5 Kč/100 km stane 3,5 kg x 29,40 Kč/kg = 102,90 Kč/100 km. To je sice navýšení o 9%, v absolutních číslech je to při nájezdu 35.000 km/rok navýšení o 2 940 Kč. Na rok 2021 je plánována úleva na dálniční známce o 1 000 Kč pro CNG vozy, takže výhodnost pohonu CNG to nijak neohrozí a zjednodušená tvrzení “Jezdím za polovic” budou platit i nadále.

Pro CNG však hovoří i další faktory:

  • tato zvýšená sazba bude platit až do roku 2025
  • dá se očekávat, že ceny tradičních paliv porostou díky povinnosti snižovat emise CO2, což je nákladné
  • do CNG se bude promítat i složka biometanu vyrobeného např. ze skládkového plynu, plynu vznikajícího na čističkách či při jiných procesech zpracování odpadů a tato část bude mít další cenová zvýhodnění
  • nové vozy CNG mají snižující se spotřebu, jen porovnání motoru 1,4l a nového 1,5l v praxi ukazuje úspory o 0,3 - 0,5 kg/100 km

A proč je to špatná zpráva pro elektromobilitu? "Příklad prosazování a podpory CNG v ČR bude jistě předobrazem přístupu k jiným pohonům, kdy po počáteční podpoře se bude jakýkoliv výpadek ve výběru spotřebních daní dohánět navýšením daně i pro tato alternativní paliva či elektromobilitu", domnívá se Petr Hrubý ze skupiny E.ON.

Pro zajímavost, data z roku 2018 ukazují, že roční spotřeba benzinu v ČR dosáhla 2,13 mld. litrů, spotřeba nafty 5,88 mld. litrů. Při průměrné sazbě spotřební daně 11 Kč je to k 90 mld. Kč vybraných spotřebních daní z tradičních paliv.

Odhlédneme od toho, že významnou část celkové spotřeby tvoří nafta a zejména nákladní a autobusová doprava, kde elektrifikace je zatím technologicky nepraktická a pohon CNG/LNG či jejich bio variantami je v podstatě jedinou možností, jak snižovat emise. Zbývá poměrně malá část osobní dopravy, kde jak je vidět na CNG, bude každý přesun do alternativních paliv a elektromobility vnímán jako dočasný výpadek ve výběru spotřební daně a bude velká poptávka tento výpadek nahradit. Tak, jako u CNG, kde počty vozidel stále nedosahují ani 1% z celkového počtu vozidel či registrací nových vozů.