tankovani-bioplynu-pred-startem-ecorun-1000-jezer-768x576

Češi skončili třetí na EcoRun 1000 jezer

pondělí, 20. srpna 2018, 13:46

Česká posádka Marek Tomíšek a David Kazda se finské soutěže v úsporné jízdě Suurajot EcoRun, která se jezdí na šotolinových tratích a používá podtitulek EcoRun 1000 jezer, zúčastnila již před rokem. Tehdy se spíše seznamovala s novým typem soutěže a místním převážně šotolinovým povrchem, takže příliš neuspěla.

Místo naftového auta nyní vsadili na alternativní pohon CNG. Letos poprvé totiž v této soutěži mohly, kromě aut na s benzinovým, naftovým a hybridním pohonem, startovat i vozy na stlačený zemní plyn a plug-in hybridy. A právě vozy na CNG se zařadily po bok hybridů na čelo absolutního pořadí. V první pětce skončily tři vozy na CNG a dva hybridy.

„I tyto výsledky ukazují, že pohon na CNG je jedním z pohonů budoucnosti, protože například v přepočtu na emise CO2 vyšly ze startovního pole nejlépe,“ říká Marek Tomíšek. Jelikož vozy na CNG tankovaly před soutěží u bioplynové stanice, ukazuje to i na možnosti v oblasti obnovitelných energií.

Třída CNG, ve které jeli čeští reprezentanti, byla velmi vyrovnaná. Dá se říci, že ji rozhodly penalizace. Česká posádka dosáhla druhé nejnižší spotřeby – 2,78 kg/100 km s vozem Škoda Octavia G-TEC, ale dostala tři procenta penalizaci za překročení rychlosti a posunula se na třetí místo. 

"Jsme velmi potěšeni výsledkem českého týmu, který naše společnost podporuje. Dokazuje, že pohon na zemní plyn je bezproblémovou ekologickou alternativou, navíc dnes již velmi dobře rozvinutá infrastruktura plnících stanic v Evropě neklade absolutně žádné překážky", říká Václav Holovčák ze společnosti Bonett, která v ČR provozuje největší síť CNG stanic a je zároveň největším národním prodejcem CNG. "Veřím, že brzy bude i České republice možné plnit plyn u bioplynových stanic", dodává.

Marek Tomíšek, který s vozem Škoda Octavia G-TEC do Finska přijel po vlastní ose (kromě trajektu z Tallinnu do Helsinek), po soutěži pokračoval v cestě s cílem dosáhnout polárního kruhu na CNG a dojet na toto palivo co nejdále na sever. Poslední možnost natankovat CNG totiž měl ve finském Oulu, dále směrem k polárnímu kruhu a za ním již žádná plnicí stanice není.