me20_578e018e0d3ac
me80_578e018e3777f
me05_578e018de21f2

Auto.cz: Dodávka Mercedes-Benz na CNG

pondělí, 8. srpna 2016, 12:50

Stuttgartský výrobce používá pro spalování zemního plynu benzinovou osmnáctistovku M271. Podává slušný výkon 115 kW.

Mercedes-Benz nabízí v Česku model Sprinter s pohonem CNG v hmotnostní specifikaci 3,5 tuny. Pod označením 316 NGT najdeme vůz se dvěma rozvory 3665 a 4325 mm. Vzhledem k tlakovým nádobám na zemní plyn zůstává na užitečné zatížení 1294, resp. 1105 kg. To by mohlo stačit i pro toho, kdo by potřeboval značný nákladový prostor a volil střední či dokonce vysokou střechu.

Výhoda konstrukce čtyřválce s kompresorem spočívá v maximu točivého momentu 240 N.m při velmi nízkých otáčkách. Díky tomu lze se Sprinterem NGT jezdit ekonomicky a dosáhnout spotřeby kolem deseti kilogramů CNG na sto kilometrů. Výrobce uvádí kombinovanou žízeň 9,3 kg/100 km.

Tři nádrže pod podlahou jsou schopny pojmout 41 kg plynu, což představuje dojezd cca 400 km. Výrobce neomezoval velikost benzinové nádrže používané u zážehové verze, proto nedoporučujeme ji tankovat plnou. Pro startování a případný dojezd k plnicí stanici CNG stačí mít v nádrži deset dvacet litrů, aby řidič s sebou neustále a zbytečně nevozil dalších padesát či více litrů benzinu. Lepší je tuto hmotnost využít ve prospěch nákladu či mírného snížení spotřeby paliva.

Ukazatel stavu naplnění plynových nádrží je integrován do palubního počítače, nalézt lze velmi snadno. Ukazatel stavu paliva pod otáčkoměrem zůstal pro benzin. Na přístrojovém štítu lze však jednoznačně poznat, jaké palivo prochází přes vstřikovače. Po vyčerpání CNG dojde k automatickému přepnutí na benzin, ale jízda na toto palivo je proti CNG přibližně dvakrát dražší, tudíž je velmi vhodné hlídat stav zemního plynu. Nejjednodušší je po každém natankování vynulovat denní počítadlo a dle stylu jízdy i profilu cesty odhadnout dojezd na jedno plnění CNG.

Stejně jako u předchozího provedení Sprinteru NGT se plynové nádrže nacházejí v podvozku, takže nijak nezasahují do ložného prostoru. Omezení tedy není žádné, při současném počtu plnicích stanic CNG už ani dojezd 400 km nepůsobí zásadní potíže pro čerpání plynu.

Startování agregátu probíhá na benzin, již po mírném zahřátí se motor automaticky přepne na zemní plyn. Opakované starty s teplým motorem již probíhají přímo na CNG, což šetří spotřebu benzinu. Řidiči si pohon na zemní plyn mohou pochvalovat nejen díky nižší hlučnosti, ale také rychlému nástupu vyhřívání kabiny.

Zdroj: Auto.cz